Noem mij maar Max - Reisverslag uit El Real de la Jara, Spanje van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu Noem mij maar Max - Reisverslag uit El Real de la Jara, Spanje van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu

Noem mij maar Max

Door: Marnix

Blijf op de hoogte en volg Marnix

22 Maart 2023 | Spanje, El Real de la Jara

Na een dagje Sevilla, ben ik afgelopen maandag aan de wandeling naar Santiago de Compostella (SdC) begonnen.

Mijn pension lag in de oude stad en vlakbij de Kathedraal, het startpunt van de Via de la Plata. Door de tegeltjes, bordjes en pijlen te volgen, was ik al snel de stad uit en maar voor ik de stadsgrens was gepasseerd, kwam ik de eerste pelgrims al tegen. In de loop van de dag waren dat er al zo'n stuk of 10. Iedereen die hier loopt, is ervaren en dus stap je makkelijk op elkaar af en maak je contact. Mijn naam is voor de meeste buitenlanders kennelijk lastig uit te spreken, dus ik stel mij voor als Marnix, maar voeg daar snel aan toe noem me maar Max.

Heb ik de eerste dag nog alleen gelopen, de tweede dag heb ik grotendeels met Andi (een Zwitser) gelopen. Gezellig, waardoor de wandeling sneller lijkt te gaan. De zon en warmte (27-29 graden) maken de dagen wel wat zwaarder, maar het leven ook een stuk vrolijker. Lekker op een terrasje eten of iets drinken of de dagelijkse was nog even snel drogen. Het warme weer heeft zijn voordelen, maar je moet ook voldoende water meenemen! 2 liter is het minimum en op sommige dagen nog wel meer. Iedere extra kilo is echt een hoop extra gewicht.

Na 2 dagen van 22 en 17 km stond voor vandaag een langere etappe van 29 km in het boekje. Best een pittige uitdaging dus. Terwijl ik me hier mentaal op aan het voorbereiden was, kwamen de 3 A's (Anastasia, Andi en Alex, alledrie Duits) het restaurant binnengestormd, waar ik met Andi de Zwitser aan het eten was en legden mij de vraag voor:

Wat krijg je als je etappe 3 en 4 aan elkaar verbind en er dan een taxirit afhaalt?

Het antwoord; een goed plan dat fantastisch heeft uitgepakt. Vandaag was een wandeldag van 27 km, met bijna 700 hoogtemeters en bijna evenveel weer omlaag, die begon, nadat de taxi ons had afgezet, bij de ingang van een nationaal park vol met kurkeiken, pijnbomen en veel struik- en kruidgewas. De vele struiken zitten volop in de knop zit en zijn soms al in bloei.

Ik heb wel even getwijfeld om het eerste stuk over te slaan, maar dit zou 16 km asfalt stampen worden en dan ook nog eens langs een drukke weg. Het bleek een goede keus want in plaats daarvan hebben we het grootste deel door ofwel het nationaal park of over hele grote hacienda's gelopen. Mensen zijn we nauwelijks tegengekomen, wel veel beesten, paarden, schapen en varkens, en een paar grote en luidblaffende honden en hoog in de lucht 4 gieren. De hop laat zich regelmatig horen maar helaas nog niet zien.

Andalusie ligt inmiddels achtermij en de eerste stappen in Extremadura zijn gezet. De eerste vrienden zijn gemaakt en het voelt alsof ik al veel langer onderweg ben. Mentaal dan, want mijn benen en voeten moeten nog wel een beetje wennen. De komende dagen staan er etappes van 20-24 km op het programma en die zie ik met vertrouwen tegemoet.

Ik hoop dat het met jullie net zo goed gaat als met mij.

Buen Camino, Marnix


  • 22 Maart 2023 - 18:57

    Henk Holtermann:

    Klinkt goed Marnix. Geniet ervan!


  • 22 Maart 2023 - 19:12

    Annelies:

    Hola Máx,

    Fijn verslag, dankjewel! Je bent in een andere wereld dan ik, een landschap waar je langzaam, in het meest menselijke tempo, doorheen trekt. Heb je ook een mooie wandelstok gevonden onderweg?

    Extremadura, extreem hout, bos, haha, extreem warm ook? Hopelijk nog niet.

    Hier is het goed. Fijn dat we zo een beetje met je mee mogen lopen.

    Buen viaje deseado, goede tocht gewenst!

    Annelies [e-38] Zonen :-)


  • 22 Maart 2023 - 19:12

    Jolanda Van Breugel:

    Hallo Max, je doet het geweldig!

    Blijf geloven in jezelf, je gaat het gewoon doen, met alle andere mede lopers om je heen. Blijf genieten.. Liefs vanuit Marokko..


  • 22 Maart 2023 - 19:26

    Emiel Van Ter Beek:

    Buen viaje Max !


  • 22 Maart 2023 - 20:01

    Lily-An :

    Hallo Marnix/Max

    Wat fijn om ze.met je mee te kunnen reizen. En leuk om te lezen dat een van je voornemens (Minder streng zijn in het vast ritme van de Camino) al begonnen is. Waardoor je kan genieten van de nieuwe vriendschappen, de natuur en de ervaring van het lopen. Bijzondere is dat hé dat als je een bepaalde manier van reizen eerder gedaan hebt je het ritme en gevoel mentaal veel sneller weer oppakt. Je lichaam gaat vast snel volgen. Veel plezier. Ik kijk uit naar het volgende verslag. Liefs Lily-An


  • 22 Maart 2023 - 20:19

    Martin Jansen:

    Hé lange Max,

    Ik fiets een klein beetje mee maar dan van achter mijn bureau.

    Leuk, samen lopen, lekker buiten. Geniet van het wandelen maar ook van de broodnodige stops.


  • 23 Maart 2023 - 07:49

    Wout:

    Fijn dat t zo goed gaat, Marnix. Heel veel plezier


  • 23 Maart 2023 - 17:26

    Ineke :

    Hallo Marnix ,

    De kop is er weer af leuk om mee te lezen . Succes en de groetjes vanuit een zonnig Hongarije wat wij natuurlijk met de auto hebben gedaan !


  • 28 Maart 2023 - 19:09

    Paul En Annemarie Van Oort:

    Hoi Marnix/Max,

    Mooi om te horen dat het voorspoedig gaat en dat je leuke mensen hebt ontmoet. Wij vinden het leuk om jouw verhalen mee te lezen.

    Succes groeten Paul en Annemarie


  • 28 Maart 2023 - 23:33

    Erica:

    Hee Max, hier hoort mijn reactie[e-1f601]

    Maxi vond ik ook wel passend[e-1f917].

    Het klinkt nu al als een prestatie van je voeten, je benen maar zeker ook mentaal. Geniet van de mooie nieuwe dingen die je ziet, de geluiden die je hoort en de mensen die je ontmoet.

    En hopelijk blijft de temperatuur voor jou te doen.

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marnix

Actief sinds 17 Feb. 2013
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 52690

Voorgaande reizen:

18 Maart 2023 - 20 Mei 2023

Via de la Plata

16 Mei 2020 - 13 September 2020

op zoek naar nieuwe levenservaringen ...

01 April 2013 - 31 Augustus 2013

naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: