Naar Santiago of ...? - Reisverslag uit Granja de Moreruela, Spanje van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu Naar Santiago of ...? - Reisverslag uit Granja de Moreruela, Spanje van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu

Naar Santiago of ...?

Door: Marnix

Blijf op de hoogte en volg Marnix

17 April 2023 | Spanje, Granja de Moreruela

Gaat mijn pelgrimswandeling naar Santiago de Compostella of heeft mijn reis een ander doel?

Ik ben aan deze pelgrimsreis begonnen om proberen te voelen wat werkelijk belangrijk voor mij is en hoe ik de komende jaren wil leven. Op de camino word je niet afgeleid door de materiële en administratieve beslommeringen van het burgerlijke leven en werken. Tijdens en na het wandelen heb ik heel veel tijd om na te denken, maar ook om vrienden te maken en met hun te praten of gewoon gezellig te kletsen. En natuurlijk om te genieten van het prachtige Spaanse land waar ik langzaam doorheen trek.

Met het fysieke gedeelte ben ik al aardig op weg. Ik heb op dit moment een rustdag in Granja de Moreruela, hier kun je kiezen om verder naar het noorden te lopen en de Via de la Plata te volgen of om naar het westen af te buigen en de Camino Sanabres naar SdC te volgen.

Mijn keuze had ik vooraf al gemaakt. Vanaf hier gaat het voornamelijk westwaarts; nog maar 370 km. Ruim 600 mooie kilometers liggen al achter mij.

Die resterende kilometers heb ik nog nodig, want een concreet antwoord op mijn vraag heb ik nog niet. Wel is de overtuiging aan het groeien dat er iets in mijn leven moet veranderen. Je leeft maar 1 keer en dat kun je maar beter zo goed en zo intens mogelijk doen.

Ondertussen ga ik ook gewoon lekker door met genieten van het wandelen en het pelgrimsleven. Er liggen nog 370 km aan mooie landschappen en ontmoetingen voor mij. Dus wie weet wat er op mijn pad komt en welke antwoorden dat oplevert.

Een pelgrimage is in die zin makkelijk dat je doel vast ligt, dus daar hoef je niet over na te denken. De camino de la vida is een stuk moeilijker. Eerst morgen maar eens een stuk naar het westen...

Buen Camino

Marnix


  • 20 April 2023 - 22:01

    Roel Van Dijk :

    Zo herkenbaar! Een heel goede reis nog gewenst, zowel fysiek als mentaal en emotioneel.

    hartelijke groet,


  • 20 April 2023 - 22:06

    Richard :

    Hé Max,

    Blij om te lezen dat het voorspoedig gaat, met af en toe een rustdag lukt het je toch maar om al die kilometers achter je te leggen. Hopelijk vindt je de antwoorden op de vragen, die we volgens mij allemaal wel hebben.

    Genieten maar van de laatste 370 km, welke kant je ook op gaat maakt daar in noord Spanje volgens mij niet zoveel uit.

    Je broer Ies

    (mijn bijnaam, begonnen toen mijn neefje en nichtje nog geen R konden uitspreken)


  • 20 April 2023 - 23:12

    Lily-An :

    Wat een mooie reis ben je aan het maken zowel.fysiek als mentaal. En op.beide routes maak je nu een afslag. Fysiek met een helder einddoel. Via de westelijke route naar Santiago en mentaal met een minder helder einddoel. Maar een afslag naar een zo goed en intens mogelijke levensreis. Wat mooi. Ik wens je een prachtige liefdevolle reis vol mooie ervaringen en geluk en wie weet wandel ik nog af en toe eens een stukje mee. Liefs en goede reizen... want nu doe je er 2 [e-1f609]


  • 20 April 2023 - 23:16

    Carla L:

    Wat schiet het al op, Marnix! Dat inzicht over hoe verder kan ook zomaar komen als je terug thuis bent. Genieten van de reis is sowieso een goed idee. Jan en ik zijn nu in Burgos en hebben menige Albergo voor peregrinos gezien. Je gaat nog veel moois zien weet ik uit ervaring. Goeie tocht !


  • 20 April 2023 - 23:21

    Erica:

    Hee Max,

    Jouw reis naar binnen, misschien kom je tijdens die reis het antwoord tegen. Of voel je jouw richting. Of helpt het bij het maken van jouw keuzes. En van die keuze ga je vast het beste maken.


  • 21 April 2023 - 08:14

    Wout:

    Hoi Marnix

    mooie bespiegeling weer, geniet van het wandelen, het land en de mensen

    misschien vind je nog geen antwoorden op je vragen, maar ze rijpen wel en op n goeie dag komen ze naar je toe, denk ik

    Heel veel plezier!


  • 21 April 2023 - 08:44

    Mariët :

    Bedankt Marnix, dat ik je mag volgen!

    [e-1f913]


  • 21 April 2023 - 10:10

    Jolanda Van Breugel :

    Zo mooi om met je mee te kunnen “reizen”

    Nog heel veel succes, je komt er!


  • 21 April 2023 - 16:12

    Ton Ellenbroek:

    Mooi Marnix, zoals jij bezig bent jezelf te ontdekken en je toekomst te ontdekken.

    Geniet va de wandeling en het proces.

    Veel plezier


  • 21 April 2023 - 20:11

    Leo Bom:

    beste Marnix, geniet van de Camino! Ik zou enkel wandelend nog nadenken of jouw uitspraak: "Je leeft maar 1 keer en dat kun je maar beter zo goed en zo intens mogelijk doen", eigenlijk wel klopt.

    Hartelijke groet,

    Leo


  • 22 April 2023 - 13:30

    Paul En Annemarie Van Oort:

    Heey Marnix,

    Je hebt jezelf al overtroffen. De zware routes heb je al achter de rug[e-1f605].

    Misschien ligt er een carrière als fotograaf wel voor jouw in het verschiet. Jeetje wat genieten wij van jouw fantastische foto's[e-1f4f7].

    Nog heel veel veilige km en geniet.

    Paul en Annemarie


  • 22 April 2023 - 13:30

    Paul En Annemarie Van Oort:


  • 22 April 2023 - 15:28

    Ineke :

    Hé Marnix,

    Je gaat nog lekker maar wat een kilometers heb je al afgelegd !

    Geniet nog van de rest van je reis .

    Succes !

    Groetjes

    Gerrit en Ineke


  • 27 April 2023 - 09:20

    Diane:

    Hi Marnix,

    Fijn dat je reis voorspoedig gaat. Laat alles lekker gebeuren (ook in je hoofd) en geniet vooral van al hetgeen op je pad voorbij komt. Ik wens je nog veel plezier en mooie ontmoetingen.

    Groeten,

    Diane (solodromer)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marnix

Actief sinds 17 Feb. 2013
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 52666

Voorgaande reizen:

18 Maart 2023 - 20 Mei 2023

Via de la Plata

16 Mei 2020 - 13 September 2020

op zoek naar nieuwe levenservaringen ...

01 April 2013 - 31 Augustus 2013

naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: