Caminostress - Reisverslag uit Aldeanueva del Camino, Spanje van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu Caminostress - Reisverslag uit Aldeanueva del Camino, Spanje van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu

Caminostress

Door: Marnix

Blijf op de hoogte en volg Marnix

06 April 2023 | Spanje, Aldeanueva del Camino

Een warme groet uit Aldeanueva del Camino in de Extremadura. Leuk dat jullie met zovelen met mij meereizen en dank voor jullie reacties.

Voor diegenen die mijn 06 hebben en whatsapp gebruiken; ik update iedere dag mijn status met een aantal foto's van die dag. Daarmee krijg je een beeld van hoe mooi de Extremadura is.

Hier in Spanje is het 'Semana Santa' een soort feestweek voor Pasen. Iedereen heeft dan vrij en trekt er op uit. Met vooral drukke terrassen als gevolg, maar ook dat het lastig is om een bed te vinden, want veel accomodaties zijn 'completos'. Ik kreeg dat vorig weekend te horen en zag vervolgens iedereen druk in de weer met gidsen, telefoon en notitieblokjes om vooruit te plannen en overnachtingsadressen vast te leggen.

Iedereen had het er over. Alles is vol! Je kunt straks niet verder! Ik heb me ook even mee laten slepen. Het was ook moeilijk om het te negeren, want het was het topic in de herberg en tijdens de maaltijd. Waar ga jij morgen heen? En heb je al een slaapplaats?

Uiteindelijk heb ik voor mijzelf een tussenweg gevonden en plan ik steeds één tot twee dagen vooruit. Tot nu toe gaat dat goed en heb ik nog niet onder een brug hoeven slapen. Met wat geluk kom ik de rest van deze week en weekend ook nog door. Want 's nachts koelt het hier flink af, dus buiten slapen is niet echt aanlokkelijk.

Gelukkig houdt de feestweek op zondag op, want een 2e paasdag kennen ze hier niet. Daarna zou alles weer normaal moeten worden en zou ik zonder te hoeven reserveren verder moeten kunnen lopen.

Een andere stress waar ik een beetje last van had, had te maken met de soms wat langere etappes, die me te wachten staan. De langste etappe tot nu toe was ruim 33 km, dat was voor mij meteen een test of ik ook een 38 km etappe aan zou kunnen. Een nuttige ervaring; want als het moet dan kan ik het, maar als het even kan, wil ik toch wel graag onder de 30 km per dag blijven. Na 20 km beginnen de voeten zachtjes te protesteren en die geluiden worden met iedere 5 km meer alleen maar luider. Doorlopen kan, maar wordt steeds minder leuk. Op het laatst ben ik alleen nog maar bezig met mijn overnachtingsadres te bereiken en heb je steeds minder oog voor wat er onderweg te zien is.

Verder is mijn leven op de camino stressloos en geniet ik vooral van wat ik onderweg zie en hoor. De Extramadura is eindeloos mooi, dus ik geniet veel.

Ma(rni)x


  • 06 April 2023 - 20:02

    Wout:

    Ha Marnix

    Gelijk heb je, relaxte aanpak, met 1-2 dagen vooruit is het nog net vakantie ;-) En 30 km is ook al best heel ver. Geniet er van, nog veel mooie dagen en ontmoetingen

    groet, Wout


  • 06 April 2023 - 20:32

    Lily-An :

    Lieve Marnix

    Caminostress. Dat wordt vast een nieuw scabblewoord :). Eigenlijk wel bijzonder want elk dorp heeft toch wel een kerk of kapel waar een pelgrim welkom zou moeten zijn of in het stro bij een boer. Dat zou nog eens een echte pelgrimervaring zijn. Het gaat je vast lukken zonder buiten te slapen. Ik geniet elke dag van je foto's. Heerlijk om zo in beelden mee te reizen. Veel plezier en goede reis.

    Liefs Lily-An


  • 06 April 2023 - 21:39

    Annelies:

    Hier spuit 11: door de opmerking van Lily-An over foto's heb ik eindelijk begrepen waar ik die kan vinden; en mochten er nog andere 'langzamerds" zoals ik zijn: in de status van Marnix op whatsapp. Had je natuurlijk al geschreven Marnix, ik had gewoon niet goed opgelet. Dus dankjewel Lily-An en dankjwel Marnix voor je prachtige foto's en fijne verslagen!

    Wat ben je al ver! Ga je ook nog een stukje door Portugal lopen?

    Hier vandaag veel regen en de uitvaart van tante Mieke (van ome Dré Pijnenburg), 86 jaar, in de basiliek van Meerssen bij Maastricht. Het laatste Pijnenburg-familielid van die generatie, op mijn moeder na. Was goed om de familie weer te ontmoeten. Men was dankbaar, realistisch, en natuurlijk ook verdrietig. No tensíon Marnixe, chillax y relájarte ;-) Fijne reis verder!


  • 07 April 2023 - 13:50

    Ron En Annet:

    Hi Marnix,

    Semana Santa wat een super ervaring! Heel lang geleden waren wij volkomen onwetend over dit fenomeen. Totaal verrast en wat een schoonheid van gerichtheid/saamhorigheid.

    30 kilometer en meer dat is meer dan een prestatie! Denk zelf nog regelmatig aan onze Pieterpad tocht met Lilian, oké ongetraind maar wel een stuk jonger, 23 km en kapot aan het diner.

    Veel plezier en berusting op deze bijzondere tocht!

    veel liefs vanuit een druilig Arnhem


  • 07 April 2023 - 18:33

    Erica:

    Hoi Max,

    Als je inderdaad maar niet onder de brug of in de greppel hoeft te liggen. Ik zou dan toch even bij iemand aanbellen. Heb je scherp of er verder nog feestdagen zijn?

    en iedere dag 30 km of meer lijkt me al een uitputtingsslag. Respect!

    Hou vol en hele fijne Pasen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marnix

Actief sinds 17 Feb. 2013
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 52669

Voorgaande reizen:

18 Maart 2023 - 20 Mei 2023

Via de la Plata

16 Mei 2020 - 13 September 2020

op zoek naar nieuwe levenservaringen ...

01 April 2013 - 31 Augustus 2013

naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: