Mérida - rustdag - Reisverslag uit Mérida, Spanje van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu Mérida - rustdag - Reisverslag uit Mérida, Spanje van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu

Mérida - rustdag

Door: Marnix

Blijf op de hoogte en volg Marnix

01 April 2023 | Spanje, Mérida

Op dinsdag 28 maart ben ik in Merida aangekomen. Inmiddels ben ik alweer 10 dagen en bijna 200 km aan het wandelen. Tijd voor een rustdag; om mijn benen en voeten wat rust te geven en om de toerist uit te hangen. In Merida zijn veel Romeinse overblijfselen te zien.

Een rustdag betekent helaas wel een afscheid van mijn reisgenoten; Anastasia, Andi, Andi en Alex want die gaan hun eigen weg. Misschien kom ik ze verderop nog een keer tegen of in SdC.

Ik moest de dagen tellen want het voelt aangenaam tijdloos. Er bestaan geen werkdagen of weekenddagen meer, alleen nog maar pelgrimsdagen

Zo'n pelgrimsdag verloopt altijd op ongeveer dezelfde wijze. Na het tandenpoetsen enzo, verzorg ik mijn voeten alleen maar preventief met een dikke zalf, want tot nu toe heb ik gelukkig geen blaren, die behandeld moeten worden. Ik ben daarom snel klaar, maar ik heb collega's gezien die beduidend langer bezig zijn met het plakken van allerlei soorten en kleuren pleisters op blaren of met leukoplast en tape aan het plakken zijn; ware kunst.

Daarna is het zaak om de rugzak in te pakken. Alles heeft z'n vaste plek en zit in lichtgewicht zakken, tassen en vuilniszakken. Als laatste gaat het eten en drinken voor de wandeldag in de rugzak.

Na nog een laatste check of er niets is achtergebleven, gaat het naar een cafe voor het ontbijt. Tussen de Spanjaarden in bestel ik geroosterd brood (tostada) met jam, zwarte koffie (americano) en soms nog een broodje (boccadillo) om mee te nemen.

Zodra het licht genoeg is, ga ik op pad. Na zo'n twee uur wordt het tijd om naar een pauzeplek uit te kijken. Zitplaatsen zijn schaars; dus de eerste mooie steen in de schaduw van een boom, die niet bezet is, neem ik. De volgende gelegenheid kan zo maar een half uur verder zijn.

De eerste pauze is meestal voor een sinaasappel of banaan. Zo rond 12 uur begin ik uit te kijken naar een lunchplek.

Op die manier heb ik meestal het grootste deel van de etappe voor de lunch al gedaan. Moet ook wel, want momenteel is het hier 's middags al ruim boven de 25 graden!

Als de wandeling nog veel langer is volgen de middagstops elkaar wat sneller op, maar zijn dan wel wat korter.

Dan gaat meestal alleen de rugzak af. Bij de langere stops gaan de schoenen uit en kunnen mijn voeten ook een beetje ontspannen. Tussendoor heb ik natuurlijk ook nog veel staande stops, voor een foto, een slok water, om te genieten van wat er te zien is of een praatje te maken met iemand die de route in tegengestelde richting loopt.

Na aankomst in het dorp gaat het richting de herberg. Als op die route toevallig een schaduwrijk terras ligt, sla ik die gelegenheid zeker niet over. Eenmaal in de herberg pak ik mijn rugzak uit, zoek een douche en doe de was. Hoe eerder die te drogen hangt hoe beter. De rest van de middag is dan voor (in willekeurige volgorde) een dutje, lezen, dagboek schrijven, inkopen voor de volgende dag, verkenning van het dorp, restaurant zoeken om te eten en soms nog wat drinken met andere pelgrims. Na een lange dag zoek ik moe maar voldaan mijn (stapel-)bed op. Om dan 's morgens, na hopelijk een goede nachtrust, aan een nieuwe pelgrimsdag te beginnen.

Zoals je ziet, is het leven van een pelgrim redelijk overzichtelijk en simpel en tegelijk ongelooflijk heerlijk. Zodra ik de stad en drukte achter me heb gelaten begint voor mij het genieten; van de natuur, de ruimte, de uitzichten, een vogeltje, een bloemetje of een gesprek met medepelgrim.

Morgen weer een nieuwe pelgrimsdag ;>)

Marnix


  • 29 Maart 2023 - 18:40

    Lily-An :

    Wat fijn om door jouw verhaal, mee te kunnen reizen in het Pelgrimsritme. Goede reis verder. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de gemaakte foto's ;) Liefs Lily-An


  • 29 Maart 2023 - 18:48

    Carla L:

    Hoi Marnix, goed te horen dat je zo geniet! Na de 4 A's misschien ontmoetingen in het verschiet met Bernardo, Beatrice en Bonnie? Hoe dan ook: buen Camino!!


  • 29 Maart 2023 - 18:50

    Jan:

    Hoi Marnix,

    Goed om te lezen dat het zo goed gaat en hoe je ervan geniet.

    Heel veel mooie ontmoetingen en een mooi vervolg van de reis gewenst.

    Blijf genieten!

    Jan


  • 29 Maart 2023 - 20:27

    Guus:

    de activiteiten als "een dutje, lezen, dagboek schrijven, inkopen voor de volgende dag, verkenning van het dorp, restaurant zoeken om te eten en soms nog wat drinken met andere pelgrims" klinken heerlijk maar je hebt dan ook al wel flink geinvesteerd met een mooie wandeling: dan zal het goed rusten zijn!

    Fijn te lezen dat je het goed maakt en ervan kunt genieten.

    Voorwaarts!


  • 29 Maart 2023 - 22:26

    Wout:

    Marnix, goed om te horen dat t goed gaat en dat je geniet van het land en de mede pelgrimisten. Hopelijk vind je snel weer nieuw gezelschap. Elke dag een nieuw avontuur!


  • 30 Maart 2023 - 14:09

    Erica:

    Wat fijn om te lezen dat je zo geniet. Heerlijk overzichtelijk, dan heb je alle ruimte om er echt te zijn. Ik kijk uit naar je volgende belevenis.


  • 31 Maart 2023 - 17:32

    Richard :

    Hoi Marnix,

    Lekker bezig al 200km. Zonder blaren en andere ongemakkelijkheden dat dubbel genieten volgens mij.

    Mij lijken vooral de middagen ideaal, terrasjes, drankjes met medepelgrims of een dutje[e-1f607]. Heerlijk, het is je gegund!


  • 03 April 2023 - 19:53

    Herma:

    Wat ontzettend mooi deze reis Marnix! Leuk om je pelgrimsreis te kunnen lezen. In dit verhaal, hoe een dag eruit ziet. Veel genieten en plezier!


  • 05 April 2023 - 16:50

    Carla Eefting:

    Lieve Marnix, lekker bezzzzig!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marnix

Actief sinds 17 Feb. 2013
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 52690

Voorgaande reizen:

18 Maart 2023 - 20 Mei 2023

Via de la Plata

16 Mei 2020 - 13 September 2020

op zoek naar nieuwe levenservaringen ...

01 April 2013 - 31 Augustus 2013

naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: