Na regen komt zonneschijn ... hoop ik - Reisverslag uit Neuvy-Saint-Sépulchre, Frankrijk van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu Na regen komt zonneschijn ... hoop ik - Reisverslag uit Neuvy-Saint-Sépulchre, Frankrijk van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu

Na regen komt zonneschijn ... hoop ik

Door: Marnix

Blijf op de hoogte en volg Marnix

19 Mei 2013 | Frankrijk, Neuvy-Saint-Sépulchre

Eigenlijk wilde ik het niet over het weer hebben. Tot nu toe was het niet echt over naar huis te schrijven. Koud, wind, af en toe een bui maar inmiddels begint de nattigheid toch wel de overhand te nemen. Ook vandaag helaas weer en naar het schijnt morgen en overmorgen ook nog. Waar ik nu ben dat is toch al Zuid-Europa? Waar is de zon??? Vanavond maar een glaasje rose uit de Provence drinken, misschien levert dat een zomers gevoel op.

Ik ben na de vorige weblog een flink stuk opgeschoten maar daar zaten ook 10 autokilometers bij in. Door het pinksterweekend was het onmogelijk om gisteren op een fatsoenlijke afstand een overnachting te vinden. Toutes Complets Mijn hulpvaardige hospita heeft wat afgebeld maar helaas zonder resultaat. Het beste plan dat we konden verzinnen was om naar de volgende stad door te lopen maar dat zou 40 km worden, terwijl ik het juist rustiger aan wilde doen.

Het leverde wel een hele leuke ontmoeting op met Corinne uit Quebec. Gelukkig was zij twee-talig waardoor we goed met elkaar konden praten. Zij heeft haar baan en appartement opgezegd, alles verkocht om hier een jaar te gaan wandelen. Van Parijs naar Vezelay en dan naar Santiago om dan langs de kust weer terug te keren naar Parijs. Een route van meer dan 5000 km maar ik ben vooral onder de indruk van haar rust, ze neemt er echt de tijd voor. Soms 8 km per dan en dan weer 30. Ik zou wel iets van die rust kunnen gebruiken.

Ik begin steeds meer de sfeer van het pelgrimeren te ervaren. Niet alleen doordat ik meer mensen tegen kom maar ook omdat de ontmoetingen intenser zijn en daar wordt je ook warm van.

De regendag van vandaag is alweer vergeten. Bij aankomst in een gite of zoals vandaag in een Chambre d'hote is het zsm douchen en natte kleren uithangen, kranten in de schoenen en wat drinken. De kamer ziet er dan niet meer uit want overal hangen dan sokken, ondergoed en broeken ed. Als het mee zit of mbv een kachel is de volgende ochtend alles weer droog en begin je de dag met nieuwe hoop om 's middags weer ergens nat en koud aan te komen en alles weer van voren begint.

Intussen is het landschap behoorlijk veranderd. De platte monocultuur rond Bourges heeft plaats gemaakt voor heuvel en dalen. Kleine weilanden omzoomd door hagen. Dus het is weer meer klimmen geblazen. Vandaag was het een bescheiden afstand van 25 km en morgen is het 21 en eindig ik in Hotel du Lac maar miisschien brandt daar een hoogtezonnetje.

Een warme groet uit Frankrijk,
Ultreia, X

  • 19 Mei 2013 - 20:46

    Leo Bom:

    beste Marnix,
    Zo op de kaart te zien, zak je al aardig het zuiden van Frankrijk in. Ik heb niet helemaal scherp welke de volgende plaatsen worden die je gaat aandoen. Het lijkt me dat je aan Poitiers voorbij gaat. Wellicht kom je wel in Angouleme ? In ieder geval ligt er nu een hele mooie wijnstreek voor je waar je van chateau naar chateau kan trekken. Ik vermoed overigens dat een glaasje wijn overdag wel zwaar kan vallen. Hoe dan ook: trek voort, geniet van de wijde wereld.
    Met een hartelijke groet uit een te koud Nederland,
    Leo

  • 19 Mei 2013 - 21:04

    Henk Holtermann:

    Hoi Marnix,

    Ik lees je verslagen telkens met heel veel genoegen. Ik hoop dat de zon heel snel tevoorschijn komt.

    Groetjes,
    Henk

  • 19 Mei 2013 - 22:08

    Sonja:

    Hoi Marnix,

    John en ik zitten op dit moment in Portugal en volg je via de iPad. Wij zijn onze vakantie begonnen in Galicië, Spanje en wel het plaatsje Noya. Omdat de Portugezen en Spanjaarden op de Molukken hebben gebivakkeerd (om het maar netjes te zeggen), is het mogelijk geweest dat zo de naam Noya is ontstaan. Wij hebben in ieder geval een Xoan de Noia gevonden die een zeevaarder naar de oost is geweest. Leuk om dit uit te zoeken en ook de reacties van de mensen op onze naam. Omdat Samtiago de Compostella maar 30 km van Noia lag, zijn we daar natuurlijk ook heen geweest en hebben alvast jouw komst aangekondigd in de Kathedraal! Je ziet en proeft hier een rijke geschiedenis.

    We zitten nu in het nationale park Peneda Geres, tegen de Spaanse grens, en het is een prachtig wandelgebied hier. Woensdag vliegen we weer terug vanuit Porto.

    Wat knap van Corinne uit Québec. Al je schepen achter je verbranden. Ik heb net het boek Wild gelezen van Cheryl Strayed. Gaat ook over een loopster die alles achter zich laat en het Pacific Crest Trail gaat lopen. Geweldig boek!

    Wij zien weer uit naar een volgend bericht van je.

    John en Sonja

  • 19 Mei 2013 - 22:17

    Lous:

    Hallo Marnix.

    Het weer is echt pet dit jaar! Maar eens komt er zon! Ik lees tussen de regels door dat je ondanks alle nattigheid, geniet. Dat pelgrimsgevoel daar doe je het voor. Het zal je lukken.
    Een gezegde van een pelgrim: Een pelgrim klimt en daalt, als het plat is heb je je vergist van weg!!
    Buen Camino.
    Lous.

  • 19 Mei 2013 - 22:20

    Annelies Pijnenburg:

    Lieve Marnix, ik heb je al een side letter gestuurd maar nog even via de site (omdat het leuk is om te zien dat er weer een nieuw bericht is stel ik mij zo voor): dank voor weer een mooi verslag. Onrust is niet snel uit ons moderne mensen te verdrijven, ik kan het me zo voorstellen dat je nog een laagje onrust hebt: waar te slapen, hoe te lopen, zijn er anderen etc. Dat Corinne jou heeft kunnen inspireren vind ik mooi. Je weet: Lilian zei enkel jaren geleden tegen me: "hoe langer ik leef, hoe minder haast ik heb, ik heb alle tijd en dat voelt heerlijk. Toen ik jong was had ik veel meer haast en nu lijkt tijd geen rol meer te spelen. " Zo mooi vond ik dat. En nog steeds. Tijd en plaats, we hebben ze verzonnen, ze zijn reëel en ook een totale illusie.
    Lees je veel? Ik stel mij een contemplatieve leesmodus voor, in de schaduw van een oude boom. Ik wens je wat meer zonnestralen Marnix, in de vorm van inspirerende reisgenoten en kleine fijne positieve zaken, resulterend in witte bonen in je rechterzak, maar ook gewoon lekker weer. Liefs van je reisgenoten aan het Amstelveld!

  • 20 Mei 2013 - 13:53

    Nelly:

    Hi Marnix,

    Je hebt even niets van me gehoord, mijn moeder is helaas op 10 mei jl overleden en dan staat de wereld even stil. Gelukkig hebben we samen met onze kleine familie zowel de uitvaart als de andere rompslomp er om heen goed kunnen beleven en afhandelen.

    Ik las zojuist dus je laatste 4 verslagen. Veel herkenbaar. Wat goed dat je je route hebt aangepast aan je gevoel om niet langer alleen te zijn. Zeker vanaf Vezelay tot le Puy zou het erg stil zijn geweest.

    Wat maakt dat je zo'n haast hebt? Het verlangen naar de mensen die je hebt achtergelaten? De 'zin' om verder te gaan met waar je thuis mee gestopt bent? Allemaal heel begrijpelijk. Maar wat je nu doet is ook uniek, de tijd die je nu hebt voor de mooie ontmoetingen en ervaringen krijg je maar één keer.

    Ik hoop dat je geniet van iedere kilometer en iedere dag witte bonen in je broekzak kunt stoppen.
    Zonnestralen kan ik niet sturen, die hebben we hier ook niet beschikbaar, wel een mooie Duitse spreuk uit mijn jeugd:

    Nimm dir Zeit, und nicht das Leben
    Der Liebe Gott hat sie dir gegeben!

    Ultreia,

    Nelly



  • 23 Mei 2013 - 18:55

    Charles:

    Hoi Marnix,

    terwijl jij al veel kilometers en een paar blogs verder bent, heb ik over deze blogtekst nog zitten doordenken. Het geduld, het nemen zoals het komt, het geen haast hebben... eigenlijk zijn het ook uitdagingen die ik als forens ervaar. 150 km heen en dan weer terug. Elke keer weer die reis maken en hem niet als verloren tijd ervaren, maar als een zinvol moment vormgeven. En daar iets goeds mee doen. Het is geen pilgrimage maar het is evenzeer een oefening in het gaan en loslaten en schakelen en reizen en thuiskomen. En ook voor de forens geldt dat 'ultreia' (zou het eigenlijk niet ulteria moeten zijn?) een magisch woord is.

    Heb gelezen van de zon en de nieuwe regen. Hier niet anders, na een mooie pinksterdag is er weer een prutweek met de koudste temperatuur die eind mei ooit gemeten is... daar heb ik zelf dan weer niet zo'n last van maar ook dan denk ik wel: ultreia!! kom op zon zet ook eens door!

    Beste groet!
    Charles

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marnix

Actief sinds 17 Feb. 2013
Verslag gelezen: 558
Totaal aantal bezoekers 52670

Voorgaande reizen:

18 Maart 2023 - 20 Mei 2023

Via de la Plata

16 Mei 2020 - 13 September 2020

op zoek naar nieuwe levenservaringen ...

01 April 2013 - 31 Augustus 2013

naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: