Bourges - een terugblik - Reisverslag uit Chârost, Frankrijk van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu Bourges - een terugblik - Reisverslag uit Chârost, Frankrijk van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu

Bourges - een terugblik

Door: Marnix

Blijf op de hoogte en volg Marnix

17 Mei 2013 | Frankrijk, Chârost

Ik ben al weer 46 dagen onderweg en heb ruim 1100 km gelopen. Wat een tijd en wat een afstand.  Eigenlijk gaat het bijna ongemerkt.  Iedere dag een beetje maakt tezamen toch een heleboel. Het lopen gaat nog steeds goed, hoewel mijn linkerbeen het steeds iets minder doet dan rechts; nu wat lager boven op de voet en net boven de enkel. Wanneer ik de voet recht neer zet of naar binnen knik geen centje maar naar buiten knikken geeft last. Misschien van het vele links lopen op de bolle wegen. Ik heb het idee dat de klachten langzaam afnemen ondanks de kilometers die ik dagelijks maak, dus marcheer ik rustig door en probeer op te letten hoe ik mijn voet neerzet.

Ik schreef al dat ik na Bourges diverse pelgrims heb ontmoet. De volgende dag kam ik met 5 pelgrims (Marijke en Maria, 2 Nederlandse dames die elkaar onderweg hebben ontmoet en een tijdje samen optrekken en een Franse familie bestaande uit Nadine, Gilles en Julie, moeder, zoon en dochter) in een gite voor 4 personen terecht. Dat was een klein beetje behelpen maar wel reuze gezellig. In de gite was wat proviand aanwezig en samen met wat wij zelf meegebracht hadden werd daar een eenvoudige maar voedzame maaltijd van gemaakt. Aangezien iedereen moe was gingen de luikjes dicht voordat de zon helemaal onder was. Met zes man in een kleine hut, is het toch wat onrustig en rumoerig. Dus niet iedereen heeft even goed geslapen. Ik heb ondanks alle geluiden en wc-bezoekjes etc en dat het bed net iets te kort is toch redelijk kunnen slapen. De meegebrachte oordopjes zijn nog niet gebruikt maar misschien snurk ik wel het hardst?

De volgende dag ging iedereen, na een zeer eenvoudig gezamenlijk ontbijt zijns weegs. Dwz allemaal dezelfde route maar met een verschillende eindbestemmming en een verschillend tempo. Dus je loopt nog lang in eljaars gezichtsveld want de meeste wegen hebben rechte einden van meerdere kilometers. Die dag eindigde ik een mooie chambre d'hote.  Heerlijk bed enzo maar een eenvoudige gite met medepelgrims heeft duidelijk mijn voorkeur.

Als ik onderweg mensen tegenkom of bjj een bakker een sandwich (is een belegd half stokbrood) of in een bar-tabac een petit coffee drink dan is een vraag van mij altijd of ze die dag al pelgrims hebben gezien. Meestal is dat niet zo. Toen ik eergisteren de sleutel van de gite in Brecy bij madam Claudette wilde ophalen, was deze tot mijn verrassing al opgehaald door iemand anders. Die pelgrim bleek Wim uit Wenum-Wiesel te zijn, hoe klein kan de wereld zijn. Het is onvoorstelbaar hoe snel je met elkaar in gesprek bent. Wim had ergens een mooie franse spreuk opgedaan waarvan de strekking was dat de weg voor je bestaat uit hoop en achter je uit ervaringen. Achter iedere bocht of top ligt een verlangen, een kans of een ontmoeting!

Ik ben de volgende dag (15 mei) met Wim naar Bourges gelopen en al pratende waren de 23 km snel afgelegd. 15 mei is de sterfdag van Margot en in de prachtige en hoge kathedraal van Bourges heb ik voor Margot een kaarsje aangestoken.

Omdat het leven van een pelgrim simpel is; lopen, eten, nog meer lopen, een slaapplek regelen heb ik veel tijd om na te denken en ook te veel te denken aan iedereen thuis.

Vanochtend nam ik afscheid van Wim, hij bleef nog een dag in Bourges en vanmiddag kwam ik de Franse familie weer tegen waarmee ik vanavond weer samen in een gite zit, zo kruis je steeds elkaars wegen, trek je een tijdje met elkaar op en ga je soms even alleen verder om weer iemand anders te ontmoeten; een mooie metafoor voor het leven.

Ik ben nu in Charost, bijna 28 km van Bourges, de wegen zijn lang en recht. De route gaat helaas veel over asfalt waar ook nog wel het nodige verkeer over heen gaat maar dat wordt allemaal gecompenseerd door de ontmoetingen en het even met elkaar samen zijn. Morgen gaan Nadine, Gilles en Julie huiswaarts dus die zal ik niet meer tegenkomen maar wie weet, achter de volgende bocht of top is er een kans op een nieuwe ontmoeting. Ik heb zin in morgen.

Ultreia, X

Nog een klein naschrift. Hoewel mijn franse woordenkennis nog steeds slecht is en mijn uitspraak abominabel, lukt het steeds beter om gesprekjes te voeren. Frans spreken is ook toneel spelen; met stemhoogte, gebaren en gezichtsuitdrukkingen zijn werkwoorden in eens veel minder belangrijk geworden. Op die manier lukt het ook steeds weer een plekje voor de volgende nacht te vinden want dat blijft nodig en valt niet altijd mee maar iedere keer lukt het wel en dat is een geruststellende gedachte.

  • 17 Mei 2013 - 16:15

    Lous:

    Hallo Marnix,

    Alweer 1100 km! Dat is inderdaad veel. Je bent al bijna op de helft. Fijn om te lezen dat je zo geniet.
    In Spanje kun je je hart ophalen aan herbergen met veel pelgrims. De ontmoetingen zijn een belangrijk onderdeel van de weg. Ik heb mijn boekje er bij en volg jullie.
    Buen Camino.
    Lous.

  • 17 Mei 2013 - 16:33

    Marcel:

    A l'œuvre, on connaît l'ouvrier


    Bo(o)n voyage.

    Marcel

  • 17 Mei 2013 - 19:40

    Trees Pijnenburg:

    LIEVE mARNIX.
    aLWEER EEN MOOI VERHAAL.IK GENIET ER ZO VAN.
    sPANNEND OM AL DIE WANDELAARS TE ONTMOETEN.
    wAT LIEF DAT JE NOG AAN 15 MEI GEDACHT HEBT.
    hIER IS ALLES WEER OPPERBEST.
    fONS IS WEER HEEL HELDER EN OPGERUIMD.
    vEEL HARTELIJKE GROETEN,
    tREES

  • 17 Mei 2013 - 20:07

    Ton Ellenbroek:

    Ha Marnix,

    Wat een tempo maak jij. Als je dat zo terugleest, 46 dagen en 1100 km is het heel indrukwekkend. Je schrijft dat het leven van een pelgrim simpel is en dat is wellicht in fysieke zin wel zo, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken, dat je tocht veel losmaakt in geestelijke zin.

    Blijf genieten van alles wat je tegenkomt; of het natuur, personen, ontmoetingen of kathedralen zijn. Laat alles toe in je geest.

    Ultreia.

  • 17 Mei 2013 - 20:17

    Johan:

    Hoi Marnix,

    Gaaf dat je geniet van de vrijheid, de ontmoetingen en de omgeving. Ik vind het steeds bijzonder om je ervaringen te lezen.
    Om me een heel klein beetje meer voorstelling te maken van wat je meemaakt, heb ik een week geleden de film "The way" gekeken. Vandaag heb ik ruim 30 km gelopen ... mijn arme voeten. Dat kun je veel beter dan ik ;-)
    1100 km, een hele afstand. Ik proef dat je steeds meer geniet van de (speciale) ontmoetingen.
    Ik hoop dat je ongemak m.b.t. je linker been snel voorbij gaat.
    Geniet ze van de verdere tocht en ontmoetingen!

    Buen Camino!
    Groet, Johan

  • 17 Mei 2013 - 22:23

    Nico:

    Hoi Marnix

    Het gaat goed met je gezien je vorderingen we hebben samen een stukje opgelopen maar jou tempo was iets te hoog ik heb gezien dat je een beslissing hebt genomen over de te volgen weg ik wens je veel succes.
    helaas ben ik alweer een week thuis ik mis het lopen enorm. groet nico

  • 18 Mei 2013 - 21:00

    Jan Van Ree:

    Hoi Marnix,

    Goed om steeds je verslagen te lezen dat het goed gaat en dat je ervan geniet
    Inderdaad wat een geweldige afstand. Die heb ik (hardlopend) nog niet gehaald dit jaar. En dan ben ik al heel wat maanden extra bezig.
    Veel loop plezier de komende dagen.
    Jan

  • 19 Mei 2013 - 00:31

    Charles:

    Hoi Marnix!

    Je loopt langs allemaal plaatsen die ik alleen uit mijn dromen en boeken ken! Nu weer Bourges...

    Mooi hoor om te lezen! We blijven in gedachten meelopen en meesnurken... naast de 46 en de 1100 vind ik een ander cijfer even indrukwekend: je blog is 4462 keer bekeken, zie ik zojuist in de linkermarge staan! Dat vind ik nou ook geweldig!

    4462!

    Wij hebben vandaag het gras gemaaid, de eerste dag sinds lange tijd zonder regen. Morgen de 'profession de foi' van Bruno - het huis heerlijk vol gasten. Op 15 mei hebben wij ook een stil glas geheven: we houden de herinneringen aan Margot en Franklin levend.

    Goede wandeling, het zal langzamerhand toch wel een beetje drukker worden?

    Ultreia!
    Charles


  • 17 Mei 2014 - 20:37

    Marian:

    Hallo Marnix,
    We kennen elkaar niet, maar ik kwam in je verslag de naam van Wim uit Wenum Wiessel tegen. Ik denk dat hij degene was die ik vorig jaar tegenkwam tijdens mijn camino, in tegenovergestelde richting naar Santillana. Dat was 4 september 2013. Hij vertelde dat hij terug liep naar huis. Omdat ik verder niets van hem weet wil ik vragen of je wat meer informatie hebt. Ik wil zo graag weten hoe zijn tocht naar huis is verlopen. Ik kan hem niet terug vinden via Google. Uit je verslag begrijp ik dat jij zelf ook uit deze regio komt. Ik woon nl. in Apeldoorn. Misschien kun je me helpen bij mijn zoektocht.
    Groetjes
    Marian Beernink

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marnix

Actief sinds 17 Feb. 2013
Verslag gelezen: 693
Totaal aantal bezoekers 52703

Voorgaande reizen:

18 Maart 2023 - 20 Mei 2023

Via de la Plata

16 Mei 2020 - 13 September 2020

op zoek naar nieuwe levenservaringen ...

01 April 2013 - 31 Augustus 2013

naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: