Via Lemovicencis - Reisverslag uit Varzy, Frankrijk van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu Via Lemovicencis - Reisverslag uit Varzy, Frankrijk van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu

Via Lemovicencis

Door: Marnix

Blijf op de hoogte en volg Marnix

11 Mei 2013 | Frankrijk, Varzy


Als jullie dit berichtje lezen, ben ik al weer aan de 2e dag op weg naar Bourges op de oude pelgrimsweg van Vezelay, via Bourges, Perigeux en Limoges naar St. Jean Pied de Port, bezig. De Via Lemovicencis;  een oude route van ruim 900 km maar een stuk korter dan mijn oorspronkelijke plan (via Le Puy).

Vezelay was prachtig, indrukwekkend, toeristisch en nog steeds een punt waar mensen elkaar ontmoeten. Vezelay ligt op een schuine heuvel een soort omgevallen taartpunt met op het hoogste punt de kathedraal en je ziet deze al van verre liggen. Wanneer je de heuvel hebt bestormd, kom je via een van de oude poorten de stad binnen. Tot dan toe kom je slechts een enkele wandelaar tegen. Dat wordt anders wanneer je op de hoofdstraat bent beland, ineens loop je tussen de honderden toeristen en ben je met je rugzak en schelp zelf een bezienswaardigheid.

Eenmaal in de kathedraal voelt dat anders. Ik ben er immers met een speciaal doel (een stempel halen ;>) maar daardoor voel ik me wel verbonden met de pelgrimstraditie en een beetje onderdeel van de stad en de kathedraal. Maar net als de overige toeristen vergaap ik mij aan de grootte, de hoogte en de vele details. Bijvoorbeeld de drie stenen ratten die aan drie kanten rechtop tegen een zuil staan en daardoor deze in evenwicht houden.

's avons om 6 uur ben ik opnieuw omhoog gelopen voor de vesper. 8 zusters en  een paar monniken en lekenbroeders laten het gebouw weer even leven alsof de tijd eeuwen heeft stil gestaan ware het niet dat  tegelijkertijd de toeristen gewoon foto's blijven maken. Bijna beschamend.

De volgende dag was voor mij een rustdag, maar wat heet rustdag; in totaal ben ik 4x de berg op geweest. Zonder rugzak een fluitje! En na de laatste afdaling had ik een Franstalig routeboekje voor het vervolg en waren de gidsen voor de route via Le Puy met de kerende post terug gestuurd.

Aan het eind van deze dag had ik ook een diner afspraak met 5 pelgrims. Ik  had hun, 4 Nederlanders en 1 Fransman al eerder ontmoet. Dit wss precies wat ik nodig had;  supergezellig en energiegevend. Binnen 10 minuten was ik alle twijfels vergeten en wist ik weer wat zo speciaal is aan deze reis; het ontmoeten van tochtgenoten die ieder met hun eigen bijzondere reis bezig zijn maar waarvan de sporen elkaar soms raken, parallel verder gaan of zich weer verwijderen om later toch weer te kruisen.

Dat ik met met mijn nieuwe route een goede keuze heb gemaakt, werd gisteren meteen bewezen. Onderweg  heb 2x een trio franse pelgrims ontmoet en in de chambre d'hote nog eens 2 Nederlandse dames.

Ik zit nu in Varzy na een dag van 37 km, dat was iets verder dan ik oorspronkelijk van plan was maar de telefoon van een overnachtingsmogelijkheid na 27 km nam maar steeds niet op en andere mogelijkheden stonden niet in mijn boekje. Na een warme douche en een koud voetenbad ben je de inspanning al weer snel vergeten. Helemaal wanneer je daarna lekker gegeten en gedronken hebt. Dit keer bij een pizzeria; eerst pasta bolognese en daarna een pizza. De juffrouw die mijn bestelling opnam, keek mij met grote ogen aan; dat zijn twee hoofdgerechten, is dat de bedoeling?  Ja! Samen met een kleine fles wijn en een grote fles water is dat een prima pelgrimsmaaltijd waarop ik weer een etappe kan lopen.

Ultreia, X

  • 12 Mei 2013 - 10:45

    Kirstin Mejan:

    Hallo Marnix! Ich freue mich jedesmal, wenn mir durch eine Mail angezeigt wird, daß du was geschrieben hast. Zeigt es mir doch, das du Unterwegs bist und es dir gut geht. Ich finde es toll, daß du jetzt öfter mit anderen zusammenläufst und nicht mehr nur für dich alleine bleiben willst. ich freue mich schon auf deinen nächsten Bericht. Liebe Grüße Kirstin

  • 12 Mei 2013 - 13:17

    Sjoerd:

    Na enige tijd weer de aanvullende verslagen gelezen. Boeiend kan je vertellen over je tocht. Bijzonder alle indrukken en de ontmoetingen met andere pelgrims en bewoners. En last but not least je hebt er een lekker tempo in. Zoals je al beschrijft, je kan alles plannen maar het loopt anders. En wanneer je gevoel dan maar volgt dan komt het goed. Iets wat wij allemaal wel weten maar soms niet toelaten en gebonden door alle zekerheden. Mooi om te lezen dat je op dit gebied ook veel nieuwe inzichten krijgt. En inzicht geeft uitzicht. De streek waar je nu loopt heeft volgens mij ook vele vergezichten. Geniet er van en het contact met andere pelgrims gaat er echt wel komen. Wellicht ga je straks weer verlangen naar je rust! Ik blijf je interessante blogs volgen. Blijf genieten!

  • 12 Mei 2013 - 18:31

    Lisette Jacobs:

    Hi Marnix, wat schrijf je beeldend. Zo prachtig! Ik kijk elke keer weer uit naar je volgende verslag. Ik kan me niet voorstellen hoe het is om elke dag zo veel kms te lopen. Klasse hoor! Afgelopen week ben ik 2 maal over je heen gevlogen en natuurlijk aan je gedacht. Ik wens je alle goeds en veel wandelplezier. Geniet van alle contacten met medepelgrims. Er gaan er nog vele volgen als ik de ervaringsdeskundigen mag geloven.
    Gr, Lisette

  • 12 Mei 2013 - 22:32

    MOOS:

    Hey Baas,

    Het is nu weleens tijd dat je van mij iets hoort. Ik was ook veel te druk met die pubers die vakantie hadden en mij weinig rust gaven. Dan komen ze weer met een bal of touw of bot en loop ik weer knorrend rond van plezier en dan moeten ze weer lachen om mij.

    Ik wandel ook veel maar niet zoveel als jij baas! Maar ja, als ik met je zou meewandelen dan wil ik snuffelen aan elke struik en boom en soms mijn poot optillen en dan schiet jij niet op.

    De tijd vliegt voorbij en ik heb geen tijd gehad om je te missen. Ik ben zelfs ook nog 2 keer in de hondenshampoo gezet omdat ik lekker in die eendenpoep had gerold.

    Soms spring ik wel eens opzij wat ze grappig vinden. Ik spring juist omdat ik zo blij ben en me goed voel en natuurlijk om ze uit te dagen!

    Ook heb ik een puppy gerust gesteld. Die was bang voor grote honden maar nu niet meer. Bij oude en kleine honden doe ik heel lief en rustig maar niet in het park als ik die andere zwarte labrador tegenkom. Ja, hoor eens even, ik ben toch véél stoerder en de mooiste hier!

    Volgens mij ben ik ook wel wat gespierder en slanker geworden. Ja, je moet je krachten wel laten zien bij die pubers hier. Na een dikke knuffelpartij met mij gaan die dan uiteindelijk naar bed. Dat is dan mijn eerste rustpunt van de avond. Als we dan nog de laatste avondwandeling hebben gemaakt, ga ik heerlijk op mijn rug op de bank slapen. Als het fris is krijg ik ook nog een fleecedekentje. Zo knor ik tot de volgende ochtend!

    Je leest het goed baas, je hoeft je geen zorgen te maken om mij want ik vermaak me goed!

    Woeffff, als je weer terug bent dan gaan we weer lange wandelingen maken!

    Ik wens je een prachtige vervolgtocht toe.

    Een poot en lik van je...

    Moos


  • 14 Mei 2013 - 20:31

    Ingrid:

    Hallo Marnix,

    Je bent alweer een paar dagen en dus kilometers verder. Misschien komt er vanavond weer een nieuw verslag van je. We zijn benieuwd!

    In Nederland is het fris en regenachtig, hopelijk heb jij het beter! Zo grappig dat je 2 maaltijden hebt besteld bij de pizzeria. Wat zal het je gesmaakt hebben met die rode wijn erbij! :-)

    Jan heeft 2 grote zakken voer gehaald voor Moos en ook van die blokjes die Moos zo mooi laten glanzen. Dan kan hij in ieder geval vooruit bij het volgende logeeradres en hoeft Moos ook niet te wennen aan nieuw voer. Hij doet het zo goed op deze natuurlijke brokken! Moos heeft alleen de 2e dag gespuugd (een kooltje leek het wel) en daarna niet meer. Helemaal top dus!

    Vanavond is het Songfestval, eens kijken hoever ons landje komt! Misschien zie je er ook iets van!

    Hartelijke groet van ons allen!

  • 16 Mei 2013 - 10:06

    Marcel:

    De foto laat een gezonde, iets gebruinde en vooral goedgemutste kerel zien, die veel energie uitstraald. De tocht doet je zichtbaar goed vriend! De groene achtergrond verraadt een natte periode die hopelijk achter je ligt.
    Bo(o)n voyage!

    Marcel

  • 16 Mei 2013 - 17:31

    Ernie Van Brink:

    Hoi Marnix,
    Lijkt het zo of ben je echt kilo's kwijt? Heerlijk als dat zo is terwijl je toch twee hoofdmaaltijden naar binnen werkt..........
    37 kilometer op een dag, is dat niet wat overdreven? Wel om je heen blijven kijken hoor!
    Ik wens je veel zonneschijn, warmte en mooi gezelschap toe!
    Liefs,
    Ernie

  • 16 Mei 2013 - 22:13

    Cilia:

    Beste Marnix,
    we (Hans en ik) genieten erg veel van je verslagen en blijkbaar heb je het erg naar je zin
    het gaat goed met de voetjes want je gaat als een speer of ga je onderweg naar de concurrent ?

    nog vele fijne wandelkilometers en we blijven je volgen
    grtn uit een nogal vochtig Apeldoorn

  • 17 Mei 2013 - 09:56

    Annet:

    Dag Marnix, ik was weer even terug in Vezelay via jouw verslag. Wat een pracht, deze kathedraal. Wij waren er vier jaar geleden midden in de zomer en zijn spontaan met een fles water en een stuk brood gaan wandelen om ons pelgrims te voelen. Het beeld van de kathedraal vanuit de velden vergeet ik niet meer. Maar, je kent ons, na 15 kilometer vonden wij een geweldige auberge met water (water!) crudites, karaf wijn en brood. We namen de taxi terug naar Vezelay.... Dat was dus nauwelijks een proeftochtje te noemen. We denken veel aan je. Fijn dat je conditie en alle bijzondere ontmoetingen je zo goed op de been houden. Ultreia! Annet

  • 17 Mei 2013 - 22:14

    Ineke :

    Hallo Marnix ,
    Je wandeld nog maar lekker door en geniet van alles om je heen. En dan lees ik Perigeux en dan denk ik aan onze eerste buitenlandse caravan vakantie bij Perigeux , Jolanda 5 jr en Martijn 1jr. Wat een eind weg maar zo mooi daar in de omgeving wat ik me nog kan herrinneren . Nou sterkte met het vervolg van je tocht en tot je volgende verslag .
    Groet Ineke

  • 21 Mei 2013 - 14:27

    Irene:

    Ik weet nog de uren-lange verhalen van Jaap over zijn tocht naar SdeC. Ze gingen vooral over de bijzondere ontmoetingen met bijzondere mensen, veelal pelgrims gedurende zijn reis.Ik weet zeker dat jij ook hele bijzondere ontmoetingen zult hebben onderweg, waar je van zal genieten!(En wij ook, als je er over zal schrijven!) XXX Ultreia Irene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marnix

Actief sinds 17 Feb. 2013
Verslag gelezen: 673
Totaal aantal bezoekers 52714

Voorgaande reizen:

18 Maart 2023 - 20 Mei 2023

Via de la Plata

16 Mei 2020 - 13 September 2020

op zoek naar nieuwe levenservaringen ...

01 April 2013 - 31 Augustus 2013

naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: