Aanmodderen en doormodderen - Reisverslag uit Flogny-la-Chapelle, Frankrijk van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu Aanmodderen en doormodderen - Reisverslag uit Flogny-la-Chapelle, Frankrijk van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu

Aanmodderen en doormodderen

Door: Marnix

Blijf op de hoogte en volg Marnix

05 Mei 2013 | Frankrijk, Flogny-la-Chapelle

Toen ik gisteravond mijn avondeten kreeg, zat daar meteen het brood en een appelgelei bij voor mijn ontbijt maar helaas bedacht ik dat pas na het diner en toen was de appelgelei al soldaat gemaakt maar stokbrood belegd met chocola en stokbrood met partjes appel is ook een goede start.

Na een uur lopen was het tijd voor een pauze. Een stoepje van een of ander gebouwtje lag lekker in de zon en was de perfecte plek voor een pauze en een telefoontje naar mijn jarige neefje. Helaas was Guus Willem er nog niet en in plaats daarvan met Annelies gezellig gekletst (WB1). Terwijl wij ophingen, stopte er een toeterend busje; de bakker en lagen de verse croissants au chocolat als het ware voor het grijpen (WB2).

Gesterkt kon ik verder. Een deel van de route ging door het bos. Meestal denk je dan; lekker! Onverharde paden en schaduw maar hier in de Champagne-Ardennes kunnen er ook nadelen aan vastzitten. Deze keer slechts licht dalen en stijgen, dat valt dus mee maar ook nat erg nat en dan wordt het oppassen. Door de leemgrond is het hier glibberen en glijden en het lopen vraagt alle aandacht. Je ogen flitsen heen en weer tussen vlak voor je; waar ga en kun je je voeten neer zetten, en een 10 meter vooruit; wat is de beste route met de meeste kans op droge voeten en de minste kans op uitglijders. De beste route gaat soms van het pad af dwars door het bos! De passen worden kleiner en dan nog glibber je alle kanten op, klimmen is helemaal een klus. Goed profiel onder je schoenen helpt niet want daar gaat alleen maar leem tussen zitten en maakt de schoenen zwaarder. Een paar kilometer bos kost ineens een half uur tot drie kwartier maar dan ineens zie je meer blauwe lucht tussen het groene lover en het bospad wordt een weg of graspad (WB3) en loop je weer tussen de weilanden of tussen de boerderijen.

Ik heb geen idee of de overstromingen in deze regio het Nederlandse nieuws hebben gehaald maar de rivieren staan hier hoog en in het zuid-oosten zijn hele dorpen onder water komen te staan. Tot vandaag had ik er geen last van maar ineens stond er een bord "Route barree, Innundee" op mijn route en inderdaad de weg en brug over de rivier stonden onder water. Terug en over een drukke weg een paar kilometer om? Niet mijn voorkeursoplossing en dus een poging of het niet anders kan. Schoenen uit, broekspijpen afritsen, sandalen aan en voetje voor voetje met de wandelstokken naar de weg voelend heb ik mijn pad vervolgd, gelukkig was het maar een meter of 50. Via de weg kwam het water al snel tot boven mijn knieën maar de berm lag iets hoger en via de berm lukte het om de oversteek te maken (WB4).

De 5e Witte Boon gaf ik mijzelf toen ik vlak voor 1 in een dorp aankwam en nog net wat boodschapjes kon doen. 5 minuten later ging de Shopi dicht om pas om half vier weer open te gaan

De 6e en 7e WB zijn voor de heerlijke B&B waar ik vanmiddag ben beland; een oud postkoetsstation, prachtig gerenoveerd en met een heerlijke douche en tuin.

Het leven en de route van een pelgrim gaat niet over rozen maar over verharde wegen, graspaden en bospaden en het bereiken van je eindbestemming levert veel voldoening op. Daarnaast lijkt het ook alsof mij vaak een geluk toevalt. Een boulanger die precies op de route ligt EN open is, een rondrijdende bakker, een pelgrim met een mogelijk overnachtingsadres, ga zo maar door.

Het is vooral zweetgeur ipv rozengeur maar aan het eind van de dag is dat allemaal vergeten en blijven de Witte Bonen!

Ultreia, X

  • 05 Mei 2013 - 21:46

    Ineke :

    Hallo Marnix ,
    We volgen jou verslagen nog steeds en wat maak je toch een mooie dingen en momenten mee zeg . Frankrijk ja heerlijk dat stokbrood we hebben er jaren hier en daar gekampeerd wel had je dan na een paar dagen last van je gehemelte maar dat mocht de pret niet drukken .En dat weer is af en toe niet zo lekker maar met een gastvrij onthaal vergeet je dat misschien snel . Wij zij net weer terug van het zonnige Hongarije en hebben daar even een fijne vakantie gehad . Succes en sterkte met het vervolg van je tocht . Groetjes Gerrit en Ineke

  • 05 Mei 2013 - 22:58

    Carla Dekker:

    Hoi Marnix
    Het is wel erg aanstekelijk, die verhalen van jou. Het lijkt ineens zo gemakkelijk...is het waarschijnlijk niet. Het vermogen om te kunnen genieten speelt vast een grote rol...enne lange benen natuurlijk. Ja dat weet ik zeker. Je hebt er de benen voor zal ik maar zeggen.
    Geniet er van, dan geniet ik van je verhalen.
    Liefs van Carla

  • 06 Mei 2013 - 08:44

    Marcel:

    WB 8 is voor dit verhaal. 'Ain't no mountain high enough, ain't no river wide enough'.
    Bo(o)n voyage!

    Marcel

  • 06 Mei 2013 - 11:54

    Gerda Polman:

    Marnix,

    Je doet het goed! Wat ontzettend mooi om te lezen hoe je groeit tijdens deze reis. Was je in het begin nog twijfelachtig, nu lees ik alleen maar mooie herinneringen. Ondanks enkele tegenslagen is ieder berichtje positief, wat ontzettend prachtig!

    Ik blijf je volgen, hopelijk ook vanuit Amerika ;)

    Groet,
    Gerda

  • 06 Mei 2013 - 12:25

    Ingrid:

    Ik geniet van jouw WB-momenten. Wat een mooie en afwisselende wandeltocht. Die geluksmomenten zijn bijzonder...., speciaal voor jou!

    Erg leuk om nu ook foto's te kunnen zien! Je ziet er goed uit hoor. Wat een gespierde benen zal je nu hebben (komt door de opmerking van Carla haha). Van de overstromingen in Frankrijk heb ik deze keer niets gezien! Jij staat echt je mannetje in al die nieuwe situaties. Ook wel lekker om even pootje te baden, net zoals jouw...

    ... Moos die dat ook graag doet! :-) Tijdens het wandelen hoor je geregeld "wat een mooie hond", "wat een lieverd", "is het een échte labrador want hij heeft zo'n mooie slag in het haar" etc. etc. Gisteren kwam ik in het bos een vrouw tegen met een hondje die heel verbaasd zei dat haar hond altijd bang was voor zwarte honden maar niet bang voor Moos. Bij hele kleine of oude hondjes gaat Moos liggen om vertrouwen te wekken. Hij ligt nu weer op zijn rug naast me. We genieten dus beiden!

    Marnix, wederom een goede reis toegewenst met heel veel WB-momenten!

    Hartelijke groet,
    Ingrid

  • 06 Mei 2013 - 14:09

    Ingrid:

    Overstromingen Oost Frankrijk nu toch in het Nederlandse nieuws! Hopelijk zal je er geen hinder meer van ondervinden! A bientôt!

  • 06 Mei 2013 - 15:20

    G Roelands. :

    Hallo Marnix, iedere keer geniet ik weer van je leuke verhalen en zelfs met een paar foto's erbij! Succes verder !

  • 06 Mei 2013 - 17:22

    Lammie:

    Beste Marnix,

    Ik geniet enorm van je verslagen! Je beschrijft heel duidelijk wat er zoal op je pad komt, zowel je ervaringen als de daarbij behorende gevoelens. Heel beeldend en herkenbaar, mooie stof voor je logs en dagboekjes. Iets om later met een glas champagne in de hand nog eens op terug te kijken, lijkt mij.

    Ik heb het gevoel, dat die zusters in Troyes waar je eerder over vertelde een goede invloed op je hebben gehad;-). Het lijkt wel of er stukje heling heeft plaatsgevonden, ultreia. Mijn advies is dan ook om de tijd voor dat proces te blijven nemen en geduldig af te wachten wat er allemaal nog komen gaat. Vervolg morgen je eigen weg maar weer totdat je Santiago de Compostella hebt bereikt of als dat er nog in zit tot aan de Kaap Finisterre. Volgens mij doet het pelgrimeren je zeer goed en daar zul in je verdere leven zeer zeker profijt van gaan hebben;-).

    Ik wens je weer veel succes en plezier toe op je verdere reis! Blijf vooral genieten van je Witte Boon momenten en “Keep Smiling”!

    Hartelijke groet,
    Lammie

  • 07 Mei 2013 - 18:15

    Nelly Verbeet:

    Hallo Marnix,

    Wat maak jij mooie dingen mee, al zul je van de aanhoudende regen ook wel eens minder vrolijk worden

    Een deja vu toen ik las dat je schoenen en sokken uit moest doen om door het water te waden. Mij gebeurde dat vorig jaar ter hoogte van Le Chemin, net achter Vezelay. Uiteindelijk goed af gelopen, net als gelukkig bij jou

    Terug lopen is wel het minste waar je zin in hebt. Voorwaarts toch!

    Goed idee om bij de zusters te overnachten. Die gelegenheden zijn er helaas niet meer zoveel onderweg, maar ze zijn onbetaalbaar. Ik geniet van je verhalen en benijd je eveneens. Je begint al aardig te genieten van de kleine dingen (een winkel die nog open is / een bakkerwagen die toevallig voor je stopt). Eten, drinken en een dak boven je hoofd, heeft met rijkdom in euro's niets te maken.

    Blijf genieten en luisteren naar je lijf, ik wens je veel vrijheid en bezinning

    Groetjes

    Nelly

  • 08 Mei 2013 - 10:51

    Fenna:

    Geweldig om je avonturen mee te beleven vanachter de computer,Marnix. Je schrijft boeiend. En.....de foto's zijn echt een toegevoegde waarde, geeft de lezer nog meer de gelegenheid om 'met je mee te gaan'!!Succes, ik zie uit naar het vervolg....Fenna

  • 21 Mei 2013 - 14:20

    Irene:

    Het is dat ik geen bonen in mijn broekzak draag, maar anders zou er elke keer als ik één van de verhalen lees ééntje naar de andere zak verhuizen! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marnix

Actief sinds 17 Feb. 2013
Verslag gelezen: 717
Totaal aantal bezoekers 52714

Voorgaande reizen:

18 Maart 2023 - 20 Mei 2023

Via de la Plata

16 Mei 2020 - 13 September 2020

op zoek naar nieuwe levenservaringen ...

01 April 2013 - 31 Augustus 2013

naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: