Van Cumieres naar Montmort-Lucy - Reisverslag uit Montmort-Lucy, Frankrijk van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu Van Cumieres naar Montmort-Lucy - Reisverslag uit Montmort-Lucy, Frankrijk van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu

Van Cumieres naar Montmort-Lucy

Door: Marnix

Blijf op de hoogte en volg Marnix

29 April 2013 | Frankrijk, Montmort-Lucy

Bij het ontbijt werd ik aangenaam verrast; heerlijk sinaasappelsap en de vraag of ik misschien ook iets van kaas ofzo wilde. Nou dat wilde ik wel! Iedere keer stokbrood met jam, ook al is dat brood zo krakend vers, dat je moet oppassen voor je gehemelte, gaat snel vervelen. Vanaf mijn ontbijttafel kon ik aan de andere kant van het dal van de Marne het dorp zien liggen waar ik als eerste naar toe zou lopen. Het uitzicht was mooier dan de wandeling er naar toe! Het was een vrij drukke D-weg maar gelukkig dit keer met een fietspad ernaast. De bakker in dit dorp bleek gesloten maar die in het volgende dorp gelukkig niet. Het is zaak om iedere kans om te foerageren te benutten want je weet nooit of je nog ergens langs komt of er een bakker of kruidenier in het dorp zit en ook nog open is.

Na Reims kwam ik de eerste wijngaarden tegen en vandaag liep ik er vele kilometers tussendoor en soms bovenlangs. Het is heerlijk wandelen maar met pittige klimmetjes. De hellingen zijn niet zo steil maar de wegen gaan gewoon recht omhoog en omlaag.
Her en der zijn kleine figuren tussen de wijnranken bezig. Pas veel later zie ik wat ze doen. Iedere wijnstam heeft maar een of twee takken en deze worden horizontaal gebogen en vast gemaakt aan de draden. Zo staan al ranken dezelfde kant opgebogen, keurig in het gelid. De wijnboeren zitten daarbij op een soort kinderdriewielertjes met een groot brommerzadel en laten zich struik voor struik de helling afrollen.  Hoe ze weer naar boven komen???

Het 2e deel van de dag ging vooral door het bos. Het is nu echt groen aan het worden, alleen de eiken doen het nog wat rustig aan. Het graspad heeft zich verjongd met fris en malsgroen gras en tussen al dat groen staan de talloze voorjaarsbloemen. Hele velden met margrieten, pinksterbloemen en een geel bloemetje waar ik de naam niet meer van weet.

De laatste 2,5 uur door het bos ben ik helemaal niemand tegengekomen. Unheimisch? Nee helemaal niet, hrt gaf mij juist een gevoel van kracht. Ik weet waar ik naar toe moet en mijn benen gaan mij daar naar toe brengen.  Hoewel die na 28 km wel wat zwaar zijn. Ik spreek mijn benen en voeten soms bemoedigend toe en zeg bijvoorbeeld "nog een uurtje en dan zijn wij er".

Bij aankomst bij mijn nieuwe hotel gaan de schoenen gelijk uit en deze keer neem ik eerst een biertje en omdat die zo goed smaakte ook nog een tweede.
Daarna een verkwikkende en verschonende douche en dan ... wachten tot het etenstijd is.

Mede dankzij deze blog is het toch weer gelukt om de tijd door te komen totdat het etenstijd is. Tot nu toe kon ik steeds om 7 uur terecht. In dit hotel is dat pas half 8 en dat is laat wanneer je een hele dag buiten bent geweest en flinke trek hebt.

Morgen is het bij jullie Koninginnedag en/of K(r)oningsdag; ik hoop dat de zon schijnt dat maakt zo'n dag zoveel feestelijker. Voor mij gewoon weer een wandeldag van 32 km. Hoewel gewoon; het is heerlijk om iedere dag verder te mogen lopen,  steeds weer een bocht om, een heuvel over een nieuw dorpje; eindeloos.

Ultreia,  X

  • 29 April 2013 - 21:43

    Ton Ellenbroek:

    Beste Marnix,

    Wat weer een mooi verslag. Dat van dat gehemelte en het stokbrood herinner ik me nog van vroeger. Na twee of drie weken Frankrijk kwam je met een kapot gehemelte weer terug in Nederland.

    Ik ben benieuwd hoe het met je blessure is. Heb je daar helemaal geen last meer van? Ik zie dat je afstanden van 28 of 30 km per dag loopt, dat klinkt alsof je nergens last van hebt.

    Leuk om te vertellen is misschien nog, dat afgelopen zaterdag er een artikel in de Stentor stond over een kunstwerk van 125 bronzen boomstammen, die in het Kroondomein zijn geplaatst t.g.v. de 60 jarige verjaardag van koningin Beatrix. En je raadt het niet, deze boomstammen zijn geplaatst in de vorm van de plattegrond van de kathedraal van ... Reims. Zo zie je maar, het nieuws verbindt je nog met Apeldoorn ...

    Ultreia,

    Ton.

  • 29 April 2013 - 21:51

    Corinne:

    Hoi Marnix,

    Wat fantastisch om elke keer in je blogs te lezen hoe goed het met je gaat. Ongelooflijk dat het zo snel gaat. Je gaat inderdaad konninginnedag missen, is hier absoluut niet te missen, het nieuws staat er bol van. Wens je hele mooie wandelingen en hoop dat je Nederland wat kan loslaten.

    Gr Corinne

  • 29 April 2013 - 22:38

    Bea En Ab:

    Hoi Marnix ,we zijn 12 dagen naar turkye geweest wat heel mooi was . En we lezen dat jij al een heel eind
    bent gekomen .En dat alles tot nog toe voorspoedig verloopt . we leven heel erg met je mee , en houden
    je blogs iedere keer open om te zien hoe ver je alweer bent gevorderd .Wij blijven voor je duimen en
    wensen je heeeeeel veel goeds toe .
    groetjes van Bea en Ab

  • 29 April 2013 - 22:41

    Ingrid:

    Hi Marnix! Wat een mooi verslag weer! Zo'n eind door het bos en dan niemand tegenkomen..., ook geen bosbewoners?! ;-) Loop je dan op je navigatie, een kaart of is het een recht bospad vooruit?

    Hopelijk heb je de 5 foto's ontvangen per mail. Moos lag vanavond weer heerlijk op zijn rug op de bank. Hij neemt dan zeker 1,5 meter in beslag. Ook Jan zijn plek is al ingenomen. En weet je.., we vinden het allemaal leuk en genieten omdat we Moos zien genieten!

    Als ik zie hoe de jongens met Moos stoeien, knuffelen en kroelen, dan denk ik weleens hoe Moos dat zou vinden. Het vrolijk geknor laat horen dat hij het prima naar zijn zin heeft! Vanmorgen heeft Moos mij zelfs wakker gemaakt. Dat was een grapje van Gerben. Het is/was nog de enige ruimte die haarvrij was! Ja, nu het mooier weer is gaat Moos zijn vacht aardig verliezen en echt ongelofelijk waar je die haren dan allemaal tegenkomt! Met 3 stofzuigers in huis gaan we de haarstrijd aan. Alleen als Moos buiten is want Moos ziet het stofzuigen als een spelletje! Dat herken je wel denk ik!

    Smaakte de Franse kaas goed? Heerlijk met dat verse brood maar misschien verlang je af en toe ook naar bruinbrood!

    Dat gele bloemetje was vast een boterbloem, ik denk geen paardenbloem (die ruiken niet lekker). Wat is het nu een mooie periode om te lopen. De bloesembomen staan hier ook volop in bloei!

    We wensen je weer prachtige wandelingen en belevenissen toe!

    Take care! x


  • 30 April 2013 - 11:58

    Jan Van Ree:

    Hoi Marnix,

    ik zit net je verslag te lezen. Goed om niets meer te lezen over blessures. Alleen wat vermoeide benen na een dikke 25 km. En dat mag dan ook. Wij hebben net gezien dat koningin Beatrix weer prinses is geworden en wij gaan zo even de stad/dorp in. De zon is er net door en het ziet er uit alsof het en mooie dag gaat worden.

    Wij wensen je goede wandeldagen!

    Jan.

  • 30 April 2013 - 12:06

    Rik Blessinga:

    Hoi Marnix,

    Hier een eerste reaktie van mij op jou berichten. Jij weet hoe dit komt, maar omdat ook andere mensen dit lezen even ter verduidelijking, de geplande verbouwing liep door de aanhoudende koude periode vertraging op en de planning voor heropening van de B&B staat voor 1 juni en ik weiger die te verschuiven. Dus de afgelopen weken doorgewerkt en 's-avonds kende ik het een soortgelijk gevoel van uitputting dat jij beschrijft in je verslagen over je gang over berg en door dalen. Leuk om nu te volgen waar je allemaal langs bent gekomen en je route ter plekke aanpast. Omdat ik nu pas voor het eerst tijd heb om je blog te lezen, (natuurlijk was er wel eerder een moment, maar nu is er ook de rust voor, iedereen zit voor de buis te kijken naar de abdicatie en de balkonscene dus voor mij tijd voor een goede detective en aandacht aan andere zaken die zijn blijven liggen.) constateer ik dat het leuk is om een tijdje op te sparen en dan een aantal verslagen achter elkaar door te lezen. Bij mij brengt het een gevoel van herkenning naar boven, Ik heb in de jaren tachtig een reis gemaakt door India en Nepal op bijna dezelfde avontuurlijke wijze, alleen vertrok ik iedere dag zonder precies te weten waar ik 's-avonds de nacht zou door kunnen brengen.
    Over een paar weken kun je via onze website kijken hoe de verbouwing is uitgevallen, nu staat de oude situatie er nog op. www.gtcb.nl
    Ik lees zoals te verwachten was allemaal leuke detail opmerkingen over de kathedralen en ontmoetingen met personen. De vluchtigheid die je aangeeft van de ontmoetingen met deze personen zullen je weer doen verlangen naar je vrienden, geniet met hen van de mooie dingen in het leven. Maar vooral leer genieten van alles om je heen. Iets dat in je verslagen al duidelijk naar voren komt.

    Tot over een maandje dan ga ik na de binnenverbouwing weer reageren op je blog.

    Gr. Rik

  • 30 April 2013 - 12:49

    Sonja:

    Hoi Marnix,

    aan de Abrikozenweg staan de witte prunussen eindelijk in bloei. Bij jouw in de tuin bloeien de rode tulpen en de magnolia.De tulpenboom begint met heel voorzichtig frisgroene uitlopers. Het is vandaag prachtig weer en het ruikt heerlijk buiten.

    Het is echt heel erg leuk om je te volgen en zo te lezen geniet je volop. Kostbare herinneringen kun je niet genoeg hebben en dus ga zo door.

    Ultreia
    Sonja


  • 30 April 2013 - 19:13

    Wanda:

    Bonsoir Marnix,

    Leuk om jouw verhalen te lezen, wat ben je alweer een eind opgeschoten zeg.
    Het lijkt wel of je nu meer kilometers maakt per dag, gaat het je makkelijker af of is dit een logistieke keuze?
    Ik ben erg benieuwd naar je overnachtingsadressen en hoe je deze nu regelt.
    Als ik mijn verhaal van de wandelweek en het overnachten bij gastgezinnen vertel aan vrienden en familie snappen maar weinig mensen hoe gastvrij je ontvangen en verzorgd wordt en .....dat voor € 10 of € 20,.
    De bloemen die je onderweg tegen komt zijn idd prachtig, Anja en ik vroegen ons ook af hoe dat gele bloemetje ook alweer heette en volgens mij is dat speenkruid.......?
    Hier is de lente ook eindelijk begonnen en vandaag alles zelfs oranje gekleurd..........over een half uur begint het koningslied, volgens mij zendt iedere buitenlandse tv zender het hele gebeuren uit dus misschien kun je terwijl je van je bourgondische maaltijd met een
    overheerlijke vin geniet nog wat meezingen, haha ik kan mij ook voorstellen dat je dat juist niet wil en misschien nog even van de laatste zonnestralen geniet met je blote voeten in de lucht.
    Voor morgen bon voyage en geniet van de omgeving en de mensen die je ontmoet.

    Groetjes Wanda

  • 30 April 2013 - 21:56

    Annelies Pijnenburg:

    Lieve Marnix!

    Mama en ik zitten mee te deinen op de bank, in Waalwijk, Plantlust natuurlijk, op de muziek van André Rieu! Niet iets wat we elke dag doen :-) Je begrijpt de aanleiding: de troonswisseling, die, voorzover te beoordelen vanachter de televisie, een groot feest is geworden. We waren vandaag ook bij papa (het ging, verwarring en ook mooie momenten), en hebben samen in de auto door het voorjaarslandschap van Drunen en omgeving gereden: pinksterbloemen! Magnolia! Parchtig in het frisse zonnetje. Thijs en Guus Willem zijn met Hans een week in jouw buurt (vanuit hier gezien), in de Champagne en in de campagne. Wat schrijf je prachtig, wat maak je veel mee, ik zeg dit ook om te maskeren dat ik nog niet alles gelezen heb, ik extrapoleer van hetgeen ik wel gelezen heb. Lieve Marnix, heel hartelijke groet uit Waalwijk van mama en mij, liefs en weer een hele mooie dag gewenst morgen! Annelies

  • 01 Mei 2013 - 09:00

    Marcel:

    Dag schrijver, wandelaar, observator, genieter, (over)denker, Nederlander, Belg, Fransman. Het lezen van jouw verslagen bewijst maar eens hoe mooi de wereld is en hoe toegankelijk haar bewoners. Wat crisis, onverdraagzaamheid, pessimisme? Er op uit! Trek je schoenen aan en stap de echte wereld in! Jij doet dit Marnix, geweldig.
    Bo(o)n voyage!
    Marcel

  • 01 Mei 2013 - 14:17

    Nel Snel:

    Mooi verslag Marnix. Zie het allemaal voor me en geniet er van. Reims Troyes Vezelay, voor mij bekende omgeving. In het najaar rij ik die route weer naar het zuiden. Ik zie ook dat jouw hond het goed naar zijn zin heeft. Momenteel pas ik op de twee honden van Peter. Goed gezelschap. Maar alleen wandelen is ook heerlijk en ik merk dat je ervan geniet. Hou je goed en geniet van alles. Gr. van NEL Snel

  • 01 Mei 2013 - 15:07

    Nelly Verbeet:

    Hi Marnix,


    Stokbrood met jam, hmmm je went er aan heus. In Frankrijk in ieder geval op de meeste plaatsen nog zelfgemaakte jam, daar zijn de franse huisvrouwen trots op. In Spanje ga je die jam nog missen, komt het allemaal uit voorverpakte kleine kuipjes.

    Je bent nu bijna in Troyes, denk ik. Een heel mooie stad, zeker als het zonnetje schijnt. Door de specifieke bouwstijl liljkt het net of je een stripboek van Suske en Wiske binnen loopt, vond ik zelf.
    Geen last meer van je scheenbeen? Dat is heel fijn. Goed blijven koelen en op rustplaatsen je been omhoog. Ik haalde bij cafe's ijsblokjes, die geven ze altijd wel, en bij apotheek Voltaren gel. Maar het beste was de rust die je jezelf dan ook echt moet gunnen.

    Wat een geluk dat je op maandag een bakkertje gevonden hebt. De meeste bakkers zijn dan allemaal dicht, behalve in de grotere plaatsen.

    Het lijkt alsof je geen moeite hebt om slaap plaats te vinden, of is dat de reden voor de lange dagmarsen? Wat een vaart heb je, 30 km gemiddeld. Maar ja, als het lekker loopt, waarom ook niet.

    heel veel plezier weer verder op je tocht,

    Nelly

  • 01 Mei 2013 - 22:34

    Annet:

    Lieve Marnix, Ron vergroot de kaart en ziet je lopen op hoogte van Parijs. Wij fietsen door Berlijn en zien de plekken weer waar we twee zomers geleden samen met Lilian waren. Het blijft een geweldige stad, ook in het koude voorjaar, en het beste per fiets te zien. Vandaag met een vriend als gids over de landingsbanen van het oude vliegveld Berlin Tempelhof gefietst, ik maakte een filmpje als bewijs. Je leest, we zorgen voor een topconditie op vakantie, loop goed en geniet van de lente en de wijn, tschuss, Annet Ron

  • 02 Mei 2013 - 15:42

    Jeroen:

    Hoi Marnix,

    wat schrijf je beeldend. Het is net alsof ik naast je loop! Grappig om te lezen dat je in de Champagnestreek geen champagnemomentje pakt maar een biermomentje! Had je nog iets oranjes bij je voor koninginnedag? Na de door jou in goede banen geleide verhuizing naar lvm is het natuurlijk niet zo relevant, maar vraag me wel af of de pwa-laan bij thuiskomst van jou is omgedoopt in kwa-laan. Geniet van je tocht. Ik blijf je volgen!

    Jeroen

  • 02 Mei 2013 - 19:18

    Irene:

    Lieve marnix,

    fijn dat je benen en voeten weer meewerken en dat je lekker kan doorlopen.
    Afgelopen weekend heb ik de Noviomagnustocht (30 Km) gelopen in de buurt van Heilig Landstichting en een week eerder de Bloesemtocht (ook 30 km) bij Geldermalsen.
    Ook lekker....maar ik zou graag met je meelopen! Heerlijk! Geniet er maar van!
    Dan kunnen wij weer genieten van je verhalen!

    XXX Irene, Ultreia!

  • 02 Mei 2013 - 22:19

    Karin:

    Wat heerlijk dat je alweer een hele ruime week lekker aan het lopen bent, dat liep voorlopig met een sisser af, die schenen! Dat wandelen lijkt,zoals jij het vertelt een fluitje van een cent. Toch weet ik wel beter, voor mij tenminste kon het zo enorm afzien zijn, zo'n weg van 10 km rechtvooruit. We hadden dat ooit in Schotland, kwamen we de heuvel afgeploeterd, zagen de weg liggen, bleken we nog 6 km over die weg te moeten, ik kon het toen niet opbrengen en kroop achterin een open truck. Ik ben dus blijkbaar geen echte pelgrim, al kom ik uit het dorp van de wonderbare moeder van den Elshout.
    Lieve Marnix, met koningsdag heb je wel de verbroedering van alle nederlanders gemist, het was een fantastisch feest. Misschien heb je er in Frankrijk iets van meegekregen! ga zo door, veel liefs
    Karin



  • 02 Mei 2013 - 22:59

    Anna Roelands:

    Dag Marnix ,
    Ook ik geniet van je verslagen wat een heerlijk avontuur om zo iets te kunnen ondernemen.
    Geniet maar van alles wat op je pad komt .
    Je maakt wel flinke afstanden 30 tot 35km per dag geweldig.
    Leuke verslagen ......Groetjes en succes..... Anna Roelands

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marnix

Actief sinds 17 Feb. 2013
Verslag gelezen: 783
Totaal aantal bezoekers 52713

Voorgaande reizen:

18 Maart 2023 - 20 Mei 2023

Via de la Plata

16 Mei 2020 - 13 September 2020

op zoek naar nieuwe levenservaringen ...

01 April 2013 - 31 Augustus 2013

naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: