Reims - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu Reims - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu

Reims

Door: Marnix

Blijf op de hoogte en volg Marnix

27 April 2013 | Frankrijk, Reims

Vanochtend stond ik al ruim voor 9 uur met mijn rugzak om, klaar voor vertrek. Gelukkig was het droog maar helaas ook een stuk kouder dan de vorige dagen. Met de wind in de rug liep ik vandaag over het kale franse platteland, de campagne of heet het hier de champagne maar de eerste wijngaarden moet ik nog zien.

De storm die de Ardense heuvels hoog, steil en ruw maakt, is hier gaan liggen. De hoogteverschillen zijn nog maar 20 meter tussen top en dal en de afstand tussen 2 toppen is meerdere kilometers en nagenoeg alles is landbouwgrond. De route naar Reims gaat voornamelijk over onverharde lange, zeer lange, rechte landbouwwegen, aangenaam voor de voeten dus maar weinig afleiding voor de geest.

Het eerste richtpunt was een bosje op een kilometer of 7. Fort de Fresnes, een soort groen atol in deze, nu nog, vrij kale akkerwereld. Dichterbij gekomen blijkt het groen slechts een facade te zijn voor een groot motorcrossterrein maar het bleek ook mijn volgende richtpunt te verhullen namelijk de Kathedraal van Reims. Die staat een km of 10 km verder, zo ongeveer recht vooruit. De weg er naar toe; een kaarsrechte Romeinse heerbaan van ca. 6 km. Gelukkig dwalen mijn gedachten alle kanten op en gaan mijn benen en voeten op de automatische piloot verder en wordt de kathedraal als vanzelf groter.

Door een laatste afdaling verdwijnt de Kathedraal voor kilometers uit het zicht maar op de top gekomen, zie ik recht vooruit de torens boven een rommelige stad liggen. Vooral een grote en lelijke groene schuur bepaald mijn gexichtsveld.

Zo'n Franse stad binnengaan, is lastig want voet- of fietspaden zijn er niet of nauwelijks; dus moet je door de berm of in de goot. De voetpaden, die er zijn, worden meestal gebruikt om er de auto half op te parkeren. Is het voetpad breder dan past de auto er helemaal op!

De Kathedraal is magnifique. Wat moet de middeleeuwse pelgrim zich de ogen hebben uitgekeken. De hoogte en de pracht en praal; ongekend! Nu nog! Ook al missen er ettelijke stukjes, armen of hele hoofden van de honderden zo niet duizenden beelden. De kathedraal leest zich als een stripverhaal maar dan zonder de tekstbalonnetjes. Geen idee of de Reimse bewoners of de pelgrimgangers de figuren kenden en de verhalen begrepen. Mijn kennis schiet ook te kort en dus kan ik mij alleen maar vergapen en verbazen over de hoeveelheid en de detaillering en dat geldt zowel voor de beelden buiten als de ramen binnen. De engel met de glimlach is niet te missen en ik hoop dat ze mij en jullie zal beschermen; voor de zekerheid heb daarom nog twee kaarsjes opgestoken; voor een ieders goede gezondheid en behouden thuiskomst en probeer even een moment van stilte te maken tussen alle toeristendrukte.

Het bereiken van Reims en het zien van deze kathedraal voelt als een bijzondere mijlpaal maar als eenling tussen de normale toeristen voel ik mij toch een ook een wat vreemde eend in deze bijt. Gelukkig is er in de kerk een vriendelijke meneer van het St Jacques genootschap van de Champagnestreek die de pelgrims ontvangt, mij welkom heet en verder helpt en ik ben niet de enige want in de kerk maak ik nog snel even kennis met een Australische dame die vanaf Canterbury naar Rome loopt.

Misschien omdat ik loop, kijk ik met meer dan mijn normale aandacht naar alles wat er te zien is en dat is veel. Toch loop ik liever door de natuur. Morgen mag en ga ik weer verder, eerst naar richting Troyes en dan naar Vezelay; ongeveer 2 weken gaans.

Ultreia,  X

  • 27 April 2013 - 20:45

    PeterJan:

    Je schrijft goed Marnix, daar zit wel een reisboekje in, je schrijft heel beeldend.
    Wij zijn samen met jou op reis, maar iets meer naar het Oosten.
    Metz op 5 km en die Moezel zijn wij vaak.
    Monica & PeterJan

  • 28 April 2013 - 06:52

    Benn Versloot:

    Lieve Marnix
    Ik wens je al het goede voor onderweg. Ik hoop voor
    je dat je veel wysheid zult opdoen en dat je geniet van elke seconde.
    Byzonder om te lezen dat je al in Reims bent. En t klopt je zit in de enige
    echte champagnestreek. Veel boeren zitten hier langs de rivier de marne
    richting epernay. Ken het van het fietsen.

    Ik blyf je lekker volgen. Handig dat internet.
    Succes en heel veel plezier met vandaag en
    de rest van je reis.

    Lieve groet Benno


  • 28 April 2013 - 09:44

    Marcel:

    We kennen het gebied dat je nu doorkruist goed. De leegte en de golvende mais- en graanvelden spreken mij erg aan. Door die leegte wordt je hoofd vol, vol met gedachten en alert op juist die kleine dingen in die grote omgeving.
    Bo(o)n voyage!

    Marcel

  • 28 April 2013 - 17:21

    Gert:

    Waarde Marnix, zojuist heb ik in één ruk al je belevenissen tot nu toe gelezen; had niet tot me laten doordringen dat je zo eenvoudig te volgen was. Wèl heb ik geregeld aan je gedacht en hoe je het zou hebben. Nou, het klinkt allemaal héél goed. Enerzijds alleen op weg met jezelf, en tegelijkertijd deel van een peleton aan supporters thuis en langs je Weg. Die laatsten onthullen zich aan je in iedere open blik die je met ze deelt. En zo te lezen doe je dat Camineus! Ik hoop nog een keer in je voetsporen te treden. Nog steeds geniet ik enorm van mn nieuwe houtkachel; een ruime troost voor deze koude lente hier in De Bilt. Twee weken geleden was ik met een goedkoop vliegkaartje in Lissabon. Heb daar de Portugese smaak te pakken gekregen. En denk erover om vanuit Porto naar Santiago te lopen. Wanneer ongeveer precies vermoed jij daar aan te komen? Voor nu hoop ik dat je nog ontelbaar veel kaarsjes mag ontsteken, in en buiten alle kerken op je pad. Alle goeds! Gert

  • 28 April 2013 - 21:51

    Frits En Alina Eefting:

    Hoi Marnix,

    Wij hebben net een beetje bijgelezen in je reisverslagen en zijn best onder de indruk. Niet alleen van de wandelprestaties maar ook zeker van je verslagen, lees ze met veel plezier.

    Wij kennen de streek die je nu door trekt van de vele keren dat we naar Robin en Melanie zijn gereden. Het lijkt erop dat je er aardig bij in de buurt komt. Zij wonen zo'n 20 km boven Auxerre in het plaatsje Rouvray, dicht bij de N77 die van Troyes naar beneden loopt. Ik denk dat jij wat meer naar het oosten blijft met je wandeling.

    Heel veel sterkte met de tocht en wij blijven je volgen.

    Groet,

    Alina en Frits


  • 28 April 2013 - 22:08

    Frank Nobels:

    Beste marnix
    Ik heb met bewondering je verslag gelezen. Nu in a'doorn ook in kunnen loggen op je site. Ik vind dat je de reis erg goed hebt voorbereid en je verslagen lees ik met plezier. Ik wens je een goede reis, met minder pijntjes en leuke en leuk of interessante ontmoetingen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marnix

Actief sinds 17 Feb. 2013
Verslag gelezen: 656
Totaal aantal bezoekers 52707

Voorgaande reizen:

18 Maart 2023 - 20 Mei 2023

Via de la Plata

16 Mei 2020 - 13 September 2020

op zoek naar nieuwe levenservaringen ...

01 April 2013 - 31 Augustus 2013

naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: