door het dal van l'Hermeton en extra kruimelspoor - Reisverslag uit Doische, België van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu door het dal van l'Hermeton en extra kruimelspoor - Reisverslag uit Doische, België van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu

door het dal van l'Hermeton en extra kruimelspoor

Door: Marnix

Blijf op de hoogte en volg Marnix

20 April 2013 | België, Doische

De Hermeton stroomt en meandert door een groen smal en steil dal dat mij gevangen houdt. De uitweg ligt stroomopwaarts maar verborgen achter oneindige bochten en talrijke obstakels;  omgevallen bomen, rotsformaties en zijbeken. De bomen waren het makkelijkst;  er over, er omheen en soms er onder door, af en toe zelfs op handen en voeten!
De rotsformaties omzeilen was pittiger, vaak steil omhoog en ook weer naar beneden. Gelukkig hingen er touwen op de steilste plekken voor een extra houvast. De zijbeken zorgen alleen maar voor modderige schoenen.

De rivier is geen moment hetzelfde. Stroming, wind en licht zorgen ervoor dat hetzelfde plekje er ieder moment anders uitziet en door mijn eigen wandeling tegen de stroom in, zie ik steeds weer een nieuw stuk natuur. Dat de veranderingen continu zijn,  werd bewezen toen aan de andere kant van de rivier plotseling een boom omviel. Het enige dat daaraan voorafging was wat gekraak. Later hoorde ik dat er bevers in dit gebied zitten maar die zijn normaal alleen in de schemering of nacht actief. Hogerop werd de natuurlijke idylle verstoord door de menselijke bosarbeid. Het 2 voeten brede paadje was een modderig tractor pad geworden en motorzaaglawaai overdstemde ieder natuurlijk geluid.

De meanders van de rivier en van het pad dat naast de rivier ligt en in zijn eigen ritme nog eens extra slingert, zorgen ervoor dat een afstand van hemelsbreed 5 km een wandeling van ruim 10 km en 2,5 uur aan stilte,  kabbelend water, vogels, ruisen van de wind en herinneringen oplevert.

Een rivier stroomopwaarts lopen, kun je zien als een reis terug in de tijd. Het water dat je tegemoet stroomt, is gisteren?  vorige week? vorige maand? ergens gevallen en komt nu langs. Misschien moest ik daarom terugdenken aan eerdere wandelingen langs een rivier of door een rivierbedding met Lilian en Willem in de Dordogne, Spanje, Cyprus en op Mallorca en IJsland. Tot nu toe hadden herinneringen vaak een bijsmaak van verdriet om wat er niet meer is. Vandaag merkte ik dat een nieuwe herinnering is toegevoegd in dezelfde kleur als de eerdere.

Ik begrijp de zalm nu ook wat beter want als ik een vis zou zijn dan zou ik ook maar een doel hebben en dat is stroomopwaarts zwemmen en wel zover mogelijk. De pelgrim heeft dat vroeger ook al goed begrepen want de meeste oude routes volgen de rivierdalen en ik zal nog menigmaal tijdens deze reis tegen een stroom ingaan.

Ultreia,  X


Voor mijzelf houd ik naast de weblog ook mijn locatie en wat tripgegens van mijn gps bij. Ik probeer iedere dag een nieuwe punaise op de kaart te prikken. (Helaas kan ik niet corrigeren en zit er zo nu en dan een foutje in.)

http://www.ironsix.nl/index.php?page=4&log_tag=IS0001

De site die ik daarvoor gebruik, is van mij en heeft met mijn geocache-hobby te maken. Lilian heeft voor mij een klein muntje ontworpen dat ik soms in geocaches achterlaat en die dan door een andere geocacher gevonden en gelogd kunnen worden. Ik heb 500 van die muntjes laten maken en ruim 400 heb ik achtergelaten of uitgedeeld.

  • 20 April 2013 - 21:50

    Albert Eefting:

    du l'eau

    Lieve Marnix,
    Uiteraard volgen we je, reizen in gedachten met je mee, want we kennen de weg, hebben hem al vele malen gevaren, weliswaar een beetje anders, maar toch. Wij deden 10 dagen over dit traject met een gemiddelde snelheid van zo’n 10 km/u, dus dat klopt aardig. Daardoor kunnen we in gedachten bij je zijn en ons goed voorstellen wat je zoal tegenkomt. Dat gaat zo door tot midden Frankrijk. Als je water ziet, hebben wij er hoogstwaarschijnlijk wel gevaren.
    Waar we uit elkaar gaan is jouw strakke planning met afspraken aan het eind van elk traject. Wij kennen dat niet en bepalen tijdens onze tocht waar het eindpunt is. Dat geeft vrijheid! Dat is niet nieuw, dat deden we al voor ons trouwen op campings en 45 jaar geleden (bij voorbeeld) tijdens onze reis naar Joegoslavië, destijds een reis in het onbekende, langs pensions en hotels. Het is veel leuker (en avontuurlijker) om even te zoeken. Zoeken? De mensen spreken je vaak op straat al aan. In een VVV, café of andere winkel of gewoon op straat zullen ze je graag behulpzaam zijn. Het Marie van Roel is prima, maar zijn net als bij ons in kleine dorpjes meestal gesloten. Er is plaats genoeg. Wij hebben nooit een bed gemist. In deze tijd zijn ze blij met elke euro.
    Het enorme voordeel is dat je ècht vrij bent. Je kunt stoppen als het een bijzonder plekje is, of als je er gewoon genoeg van hebt en doorlopen voorbij het doel als je daar zin in hebt. Bovendien zie je dan eerst de mensen, waar je zult logeren. Gewoon loslaten, je ziet wel .....
    Vooral de Fransen zijn royaal met water. Op een simpele vraag krijgen we zomaar 400 liter in onze tank. Een flesje kan er altijd af, als je tenminste om ‘water’ vraagt en het leidingwater is overal van goede kwaliteit. Alleen bij douches kan er een probleem komen. Er is maar een oplossing: zo weinig mogelijk ademen onder de douche.
    We zijn, denk ik zelf, niet van het soort ouders dat hun kinderen met adviezen overstroomt, maar in dit geval kan ik m’n ‘mond’ niet houden.
    Liefs en sterkte! Pa en Ma.

  • 20 April 2013 - 22:37

    Carla Dekker:

    Hoi Marnix
    Ik geniet erg van je verslagen. Dankzij het tablet komt het wat directer bij me binnen. Ik hoor een belletje en reageer. Mooi dat je zoveel wandelherinneringen hebt met Lilian. Voor mij was het de Alpen, het laatste stukje Pieterpad, maar ook ver daarvoor fietsen op Texel. Toen kon er nog maar heel weinig. Later veel en veel meer....en die herinneringen horen bij jou.
    Vandaag moest ik twee schilderijen voor de Zomerexpo laten keuren in Amsterdam. Helaas niets geworden. Ik hoopte op wat steun van Lilian. Die zet ik nu maar om in inspiratie.
    Ik heb inmiddels je routekaart ook bekeken. Je bent Belgie al bijna uit! Dat gaat sneller dan ik dacht.
    Heel veel mooie dagen en groet van Carla

  • 21 April 2013 - 16:10

    Roel Van Dijk:

    Hallo Marnix, ik kon het even niet laten na jouw prachtige prozaïsche beschrijving van deze etappe te kijken wat ik in mijn schrift had staan over dit stuk. Hier komt het (Donderdag, 7 april 2005):

    "De weg door het bos van Hermeton naar Soulme was 11 km verschrikkelijk. Klauteren, glijden, onder/over omgevallen bomen heen terwijl mijn linker scheenbeen bij Hastiere al pijn ging doen. Echt een gevaarlijke route, zo in het natte bos. Op enig moment moest ik zo'n 10 m naar beneden. Heb ik minstens 20 minuten over gedaan. Zo steil en zo glad en dat met een rugzak. Hoe durven ze het uit te zetten! ...... GR staat niet voor Grande Randonnée maar voor Grote Rotzooi! "

    Ik was duidelijk niet geheel in the mood....

    Ik heb toen trouwens ook in Doische overnacht. Samen met een stel uit Nederland heb ik daar de kwart finale UEFA beker gekeken. AZ won die avond uit met 2-1 van Villa Real. Waarom ik dat nog weet? De Nederlandse man die ook in de gîte logeerde heette Ton van Galen en zijn zoon Barry speelde op dat moment bij AZ en was dus op de tv te zien.

    Door jouw beeldende beschrijvingen komen veel dingen weer bij me boven. In gedachten zie ik gewoon voor me waar je loopt. Bijzonder toch?

    Ik geniet van je verhalen.

    Hartelijke groet,

    Roel van Dijk



  • 21 April 2013 - 20:59

    TREES PIJNENBURG:

    Beste Marnix,
    Het is een lust om je verslag te lezen.
    Je beschrijft zo mooi je ervaringen en je gevoelens daarbij.
    Het is stof voor een mooi boek.
    Het zijn moeilijke trajecten waar je doorheen moet.
    Doorzetten maar.
    Lieve groeten ,
    Trees

  • 22 April 2013 - 12:58

    Nelly:

    Hi Marnix,

    Al drie weken onderweg en ik kom nu pas bij je in beeld, foei ik schaam me. Ook omdat Boudewien me daarnet nog attendeerde op het feit dat je hebt gevraagd om een reactie.

    Enfin, ik ga je vanaf nu beter volgen, dat beloof ik. Je verhalen zijn voor mij een blik vol herkenning, eerlijk gezegd wordt ik zelfs beetje jaloers op je........

    Bij mensen thuis logeren, als eregast worden ontvangen, met veel aandacht, warmte en respect voor je reis. Dat geeft vleugels en doet pijnlijke spieren en vermoeid lijf vergeten. Geen beter medicijn tegen een dip(je) want die momenten zijn er waarschijnlijk ook. Jij bent aan het genieten van alles wat je tegenkomt, de mooiste dingen in het leven zijn immers gratis!

    Wat het vinden van een overnachting betreft, als je met een tent loopt is dat zeker in Frankrijk nooit een probleem. Zelf heb ik de eerste weken uit voorzorg meestal de Mairie gebeld, zeker in de periode met feestdagen die er nu aankomt. (1 mei, 8 mei, 9 mei, Pinksteren) enfin, ik ben dan ook een controlfreak.

    Toen ik het lef had om dat los te laten, voelde dat als een overwinning. Eerlijk is eerlijk. Als ik jouw verhalen zo lees, ga jij dat moment eerder bereiken dan ik. Wat is het ergste dat je kan gebeuren? Met een reserve pain au chocolat of pain au raisin in je rugzak kun je altijd nog een stukje verder lopen.

    Als er een bar/cafe is, of andere openbaar gebouw waar mensen elkaar ontmoeten komt het altijd goed. En anders bij de pastoor aanbellen, die laat je ook niet buiten staan.
    In Frankrijk zijn de meeste kerken wél open, in tegenstelling tot Belgie en straks Spanje.

    Veel vertrouwen in de mensen en in St. Jaques,,

    Nelly



  • 22 April 2013 - 13:33

    Wanda:

    Hoi Marnix,

    Ik heb je gevonden op internet en uiteraard je verhaal gelezen.
    Ik begreep bij Jaques en Christine al dat je de tocht niet zomaar aangegaan was en zag hoe moeilijk je het op dat moment had daarom ben ik er niet verder op door gegaan.
    Hier vanuit Nederland lees ik jouw verslag en de reden van het pelgrimeren.
    Hoewel je zelf nog niet precies weet waar je het allemaal voor doet.......respect dat je deze weg hebt gekozen om om te gaan met je verdriet.....hoeveel mensen je ook om je heen hebt, je zult hier zelf mee moeten "dealen".
    Op deze weg zul je vaak alleen zijn, vele momenten met meerdere mensen zijn en ook weer afscheid moeten nemen, keuzes maken en op jezelf vertrouwen.
    Op mij kwam je standvastig over, de wandeltocht zal zeker goed gaan en daarna hoop ik dat de vele blaren op je ziel langzaam aan wat zullen indrogen (om maar in wandeltaal te spreken).

    Onze laatste dag van de tweede etappe van onze pelgrimstocht was saai, wij hadden voor de veilige route gekozen terwijl jij het avontuur bent aangegaan, ws had Anja dit op haar sandalen niet kunnen belopen die waren in de prut vast blijven zitten en ik had na al die kasseien en holle wegen ook wel wat behoefte aan stevig bodem onder de voeten.

    Het boekje waar ik je over vertelde is van Leen Wijker met de titel Gaandeweg.
    Het gaat over een pastoor uit Hilversum die tocht van daaruit in 4 maanden heeft gemaakt.
    Het is leuk geschreven, misschien kun je dit nog downloaden?

    Ik zal geregeld even op je blog kijken hoe de reis je vergaat, nu zul je wel al in Frankrijk zijn dus .......Bon Voyage....pas goed op jezelf en vertrouw op je gevoel!!

    Groetjes van Anja en Wanda

  • 22 April 2013 - 14:11

    Elize Van Blijderveen:

    Hoi lieve Marnix,
    Je bent nu alweer drie weken onderweg, wat vliegt de tijd. Iedere keer als ik weer een e-mail krijg dat je weer een verhaal hebt geschreven op je weblog verheug ik me weer om je verhalen te lezen. Je schrijft heel beeldend en met gevoel, zodat het net lijkt of ik er zelf bij ben. Fijn om te lezen dat je naast je herinneringen aan de wandeltochten met Lilian en Willem nu nieuwe kunt toevoegen. Je beschrijving van de wandeling door het dal van Hermeton klinkt heel heftig, zeker als ik de beschrijving van Roel daarbij lees. Ja en die doen mij dan weer denken aan de verhalen van je wandeling samen met Willem op Mallorca, lang lang geleden. Wat is tijd toch een raar fenomeen.
    Ik wens nog veel goeds voor onderweg, Elize

  • 22 April 2013 - 14:50

    Ingrid:

    Hallo Marnix, ook weer een hartelijke groet en een stevige poot uit Voorthuizen! Wat ben je een onvergetelijke tocht aan het maken en via je blog zijn veel mensen aan het meegenieten! Ook zoveel adviezen en steun voor jou en dat zal je goed doen!

    We wensen je weer een prachtige tocht toe met veel wisselende bonen van broekzak! Laat je jezelf ook eens fotograferen! We zijn benieuwd naar je looks! :-)

    Groetjes and take care...!!! x


  • 16 Juni 2013 - 14:42

    Frank:

    mooi....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marnix

Actief sinds 17 Feb. 2013
Verslag gelezen: 942
Totaal aantal bezoekers 52711

Voorgaande reizen:

18 Maart 2023 - 20 Mei 2023

Via de la Plata

16 Mei 2020 - 13 September 2020

op zoek naar nieuwe levenservaringen ...

01 April 2013 - 31 Augustus 2013

naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: