Niets doen is ook een optie - Reisverslag uit Ayen, Frankrijk van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu Niets doen is ook een optie - Reisverslag uit Ayen, Frankrijk van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu

Niets doen is ook een optie

Door: Marnix

Blijf op de hoogte en volg Marnix

16 Augustus 2020 | Frankrijk, Ayen

Na acht weken vakantiewerk ga ik de komende 2 weken niets doen … in Frankrijk. Zolang het nog kan. Gewoon kamperen, genieten van het buiten zijn en veel lezen en heel misschien af en toe een kleine wandeling en vooral geen verplichtingen meer en niet geleefd worden door de wensen en noden van een ander.

De afgelopen vijf weken op de camping aan de Lot waren behoorlijk intensief. Lange dagen, met soms wat stress aan het eind van de dag. Wat en wanneer je iets doet, wordt vooral bepaald door de gast. Je wordt behoorlijk geleefd en dat voelt niet altijd prettig. Een tevreden klant is prettig en levert goede reviews op, maar een beetje controle over je eigen dag (en leven) is toch ook wel erg fijn.

Toch kijk ik terug op vijf mooie en leerzame weken. Het heeft mij in ieder geval geleerd dat ik in mijn eentje nooit een camping kan runnen. Misschien kan ik kampeerplaatsen verhuren, maar een gemiddelde camping is veel meer dan dat. Het heeft me ook geleerd dat wat je op een dag doet mij niet zoveel uitmaakt. Om je doel, iemand een mooie kampeervakantie te bezorgen, te bereiken, moet alles kloppen; verse broodjes, schone toiletten, ijsco’s, koude biertjes en warme pizza’s en dat iedere dag opnieuw. Maar het buiten zijn en bezig in de natuur vind ik toch wel het leukste. Gelukkig begint in september het vrijwilligerswerk bij Staasbosbeheer weer.

Het heeft me ook geleerd dat ik de tijd moet nemen om te ontdekken wat bij mij past. Wat in ieder geval bij mij past is een plek in de mooie natuur, met ruimte en stilte, uitzicht en een vrije hemel om de sterren te zien. Het lijk mij leuk om zo’n plek met anderen te delen en te laten genieten. Wat ik nog niet weet is of ik het ook leuk vind om zo’n plek echt te bezitten en er jaren te gaan wonen. Toch ga ik (denk ik) de komende jaren wel op zoek naar zo iets en misschien als ik het vind, voel ik een klik voelen en durf ik het aan om de Abrikozenweg los te laten en mij aan iets nieuws te binden.

De afgelopen periode heeft mij ook rust gegeven. Niets hoeft en alles mag. Je droom realiseren doe je niet in één dag en mogelijk komt er zelfs een nieuwe droom voor in de plaats. Wat ik de afgelopen acht weken heb gedaan, is ook voor een kortere periode herhaalbaar, maar het is ook leuk om een volgende vakantie te gebruiken om potentiële campings/landgoederen/boerderijen te bekijken en lekker met de camper van de éne mooie plek naar de andere te trekken.

Het doel is waarschijnlijk nog ver weg maar de reis die ik begonnen ben is de moeite waard. Anders dan met mijn pelgrimstocht naar Santiago de Compostella is het minder duidelijk hoe de volgende etappe er uit ziet maar de reis gaat hoe dan ook verder.

Dit is voorlopig mijn laatste reisverslag, maar wie weet komt er een vervolg. Dat laat ik jullie dan zeker weten. En vind ik mijn droomplek dan zijn jullie allemaal welkom. Bedankt voor jullie positieve reacties. Ik wens iedereen het beste, goede gezondheid, een goede reis of een fijn verblijf als je al op je bestemming bent.

Hartelijke groet, Marnix

PS. Hartelijk dank aan Patricia, Bert, Joëlle, Rijk, Mathias, Sarah en Irma van Camping le Mas d'Ayen en Rosalie, Ruud, Walter, Melina, Rutger, Tessa en Marco van Camping le Clos Bouyssac voor jullie gastvrijheid en vriendschap. Ik heb veel gezweet en geleerd van het werken op jullie campings. Ik heb genoten van de tijd die we samen hebben beleefd en geleefd en ga dat missen. Ik wens jullie persoonlijk en zakelijk het beste toe. Het ga jullie goed!

  • 18 Augustus 2020 - 10:26

    Guus:

    Hoi Marnix, alweer een mooi stuk proza, jammer dat we dat nu ook moeten gaan missen, voorlopig! Fijn dat de reis je toch veel heeft gebracht en geleerd, het is natuurlijk ook goed om zaken af te strepen van mogelijke opties en het kan inderdaad weer nieuwe inzichten opleveren. Geniet van je welverdiende (echte) vakantie, en we zien uit naar je thuiskomst. Hartelijke groet uit Nieuwegein.

  • 18 Augustus 2020 - 12:15

    Ineke De Kruijff:

    Marnix leuk je verslag weer gelezen te hebben ,
    Geniet nog even van de laatste 2 weken
    Groetjes Gerrit en Ineke

  • 18 Augustus 2020 - 13:10

    Wout:

    Hoi Marnix
    Een mooie ervaring rijker! Zo te lezen heeft t verhelderd wat je (niet) wil. Geniet lekker vh niets doen, de natuur en het franse leven. Tot gauw weer in NL
    Hartelijke groet, Wout

  • 18 Augustus 2020 - 14:19

    Ine:

    Lekker met de camper van de ene naar de andere plek trekken is het mooiste wat er bestaat. Geen afspraken, geen verplichtingen. We zien wel waar we uitkomen.
    Zo hebben wij 40 jaar rond getrokken en de verhalen zijn ontelbaar.

    Geniet nog een dag of 14 van het mooie land en goede reis terug naar Apeldoorn.

    Hartelijke groet Ine en Leo

  • 18 Augustus 2020 - 15:24

    Lily-An:

    Niets doen is ook een optie! En zonder doel met de camper rondzwerven ook. ! Wat een grote en voor jou totaal andere inzichten. Nieuwe reizen nieuwe mooie plekken en natuur. En wie weet ooit ook eens buiten een camping overnachten. ? De mogelijkheden voor een andere toekomst zijn daarmee eindeloos. Het pad steeds weer anders en wie weet sta je opeens op de droomplek die je met ons wil delen. Ik kijk uit naar je verhalen en het delen. Liefs Lily-An

  • 18 Augustus 2020 - 22:50

    Marco Pitruzzella:

    Mon amie Manrix, averti incontrato è stato a dir poco una cosa fantastica. Ho visto una persona "donarsi" agli altri come mai nessuno per molte ore durante una giornata. Il sacrificio e la perseveranza nello svolgere qualsiasi compito (anche troppi a mio parere) è stato sublime e dedito agli altri, sacrificando la propria libertà e talvolta il proprio equilibrio. Credo che definire Manrix un "angelo in terra" sia la situazione migliore. Amico consigliatissimo!!!!!! Bonjour mon amie e merci! Marco

  • 20 Augustus 2020 - 12:28

    Jeroen:

    Hoi Marnix, wat heb je leuke verslagen geschreven. Zo te lezen heb je veel ervaringen en inzichten opgedaan. Ik zou zeggen geniet nog even van je wel verdiende rust komende periode.
    Jeroen

  • 21 Augustus 2020 - 22:18

    Ton Ellenbroek:

    Hallo Marnix,

    Wat is dat snel gegaan zeg ...
    Ik had begrepen, dat je 4 maand sabbatical had van CB. Zijn die dan al weer voorbij over twee weken?
    How timeflies ...

    Mooi wat je allemaal geleerd hebt over het kampeerleven en het belangrijkste ... over jezelf.

    Wellicht een begin naar een ander leven op langere termijn.
    Veel succes met alle overwegingen, maar eerst nog even genieten van je "niets-doen".

    Groeten, Ton

  • 22 Augustus 2020 - 18:01

    Carla Eefting:

    Hoi Marnix, wat een mooie reis maak je, zowel fysiek als innerlijk. Je kan het ook zo mooi verwoorden, Go with the flow en ´soms is blijven staan genoeg, gewoon kijken naar het kabbelende water´. Wens je nog een mooie tijd toe. liefs Carla

  • 24 Augustus 2020 - 22:33

    Carla Lindner:

    Ha die Marnix,
    Nu ben je dus heerlijk aan het genieten na al dat werk. De opgedane inzichten zijn waardevol. Heel grappig die Italiaanse reactie tussen alle mooie reacties, waarin we een beeld krijgen van jouw toewijding de afgelopen weken en hoe dat deze Marco en vast nog veel anderen heeft geraakt. Ik weet zeker dat je hier met veel plezier aan gaat terugdenken straks!

  • 01 September 2020 - 14:18

    Pepijn:

    Beste Marnix, weer mooi geschreven. Klinkt weloverwogen en gebalanceerd. Hopelijk heb je een fijne afsluiting gehad, en heb je weer energie om aan het werk te gaan. Jammer dat we elkaar nog niet kunnen treffen op kantoor, maar ik kijk er naar uit om (na mijn vakantie) bij te praten via teams.
    Veel groeten, Pepijn

  • 04 September 2020 - 22:40

    Marco Lindhout:

    Ik zit Tour te kijken na vier weken werken weer, wind smijt vakantie waarin ik je in FR ontmoette. Deze afgelopen week leek een beetje op pre-Corona en ook weer niet.

    Wat mooi is, is dat ik lekker Tour kijk. Vandaag eindigen ze onder Gaillac. Dat kent Niemand natuurlijk, maar ik wel. En dat is het mooie.

    Ik herinner me nu, vier weken later, onze gesprekken aan de Lot. Over niets en soms over heel belangrijke dingen.
    Je moet maar eens de nos uitzending van vrijdag 4 sept, ja die van overdag, die lekker lang duurt kijken, met d Entourage etappe die startte in Millar. Dan weet je weer waar je naar op zoek bent.



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marnix

Actief sinds 17 Feb. 2013
Verslag gelezen: 521
Totaal aantal bezoekers 52659

Voorgaande reizen:

18 Maart 2023 - 20 Mei 2023

Via de la Plata

16 Mei 2020 - 13 September 2020

op zoek naar nieuwe levenservaringen ...

01 April 2013 - 31 Augustus 2013

naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: