Ontmoetingen en verbinding - Reisverslag uit Saint-Astier, Frankrijk van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu Ontmoetingen en verbinding - Reisverslag uit Saint-Astier, Frankrijk van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu

Ontmoetingen en verbinding

Door: Marnix

Blijf op de hoogte en volg Marnix

30 Mei 2013 | Frankrijk, Saint-Astier



Het valt niet altijd mee om in deze moderne wereld verbinding te krijgen. Ook vandaag, woensdag 29 mei, lukt het weer eens niet; geen wifi, geen UMTS of 3G dus email checken of een nieuwe blog plaatsen, kan ik vergeten. Gelukkig kun je ook zonder techniek contact maken en dat lukt de laatste tijd heel aardig.

Gisteren heb ik de ochtendetappe met Hubert gelopen. Soms veel met elkaar pratend en dan weer een uur zwijgend. Hubert is net iets ouder dan ik ben en heeft van de Camino een 5 jaren project gemaakt. Ieder jaar maakt hij 3 weken vrij om van Keulen naar Santiago te lopen. Vanavond in Perigueux kwam ik hem weer tegen (over toeval gesproken!). Ik denk dat we beiden hetzelfde voelden; oprechte blijheid om elkaar een stukje verder op de camino weer tegen te komen.

De camino is een soort langgerekt dorp waarin de pelgrims of wel elkaar ontmoet hebben of via de verhalen van medepelgrims of via de gastenboeken van de refugios weet krijgen van elkaars bestaan. Als je dan op een mooie of een regenachtige dag een nieuwe pelgrim ontmoet dan blijk je die soms al een beetje te kennen. Daarna blijf je elkaar nog regelmatig tegenkomen of als de snelheid of route te ver uit elkaar liggen dan wordt het een SMS-contact. Zo ben ik gisteravond in de gite Ingrid uit Oostenrijk tegen gekomen. Ik was haar naam al eens in het gastenboek van de kerk in La Souterraine, ruim een week daarvoor. Toen we 's avonds de stempels in onze pelgrimspaspoorten vergeleken,  bleek dat ik al geruime tijd in haar voetsporen trad en dezelfde plaatsen aandeed. Vandaag zijn we samen naar Perigueux gelopen en morgen lopen we samen verder naar Saint-Astier. Ingrid is sinds 2006 bezig met de Camino. Ieder jaar neemt ze 6 weken vakantie en is al 2 keer naar Santiago gelopen en loopt nu allerlei Jakobswegen in Frankrijk.

De route morgen begint bij de kathedraal met om 9 uur koffie met Hubert en een ander Duits koppel Georg en Brigitte(die ik eerder deze week had ontmoet)

Ook zijn er bijzondere (kortstondige) contacten onderweg. Zo liep ik eerder deze week een stukje van de route Napoleon, ongeveer 8 km kaarsrechte maar wel behoorlijk heuvelachtige weg. Mijn water was bijna op en toen ik langs een groot huis kwam waar een groot raam open stond, besloot ik daar om water te vragen. Er werd mij gul een grote fles aangeboden en het leverde ook een praatje op. Het grote huis bleek een relaisstation van de post te zijn geweest en was al 7 generaties in het bezit van de familie van de huidige eigenaar. Hij woonde nu nog in Parijs maar knapte het op voor weekenden en om tzt definitief te gaan wonen.

Iedere keer blijkt weer hoe vriendelijk de Fransen zijn, iedereen groet elkaar en een pelerin met "bon jour" en een glimlach en als je ook maar even de tijd neemt, volgt een gesprek(je). Bij het afscheid volgt dan nog een "bon courage". Tenminste zo gaat het in de dorpen en de kleine steden. In de grotere steden is en voelt het anders. Je wordt niet meer aangekeken en aangesproken en iedereen lijkt gehaast op weg.

Misschien is dat wel iets wat deze reis zo anders maakt dan een gewone vakantie. Je bent weliswaar met een doel onderweg maar eigenlijk heb je geen haast. Wat betekent immers een gesprekje van een paar minuten op een reis van 3,5 maand of op een heel leven. Ik begin te denken dat de mensen op het platteland deze rust hebben en herkennen. Ik zie het in ieder geval als een kwaliteit die ik hoop vast te houden. Lilian zei het: 'liefde en vriendschap het is mijn lust en mijn leven' en dat vraagt om contact en verbinding.

Ik ben blij dat mijn poging tot contact via deze blog door jullie reacties een gevoel van verbinding oplevert en hoewel de afstand naar huis steeds groter wordt en de contactmomenten spaarzaam en kort zijn, voel ik de verbinding met thuis sterker als ooit te voren.

Ultreia,  X

  • 31 Mei 2013 - 08:30

    Roel Van Dijk:

    Hallo Marnix, zag net je blog melding binnenkomen dus gelijk even lezen.

    Wat een betekenisvolle titel deze keer weer.
    Je verhaal is heel herkenbaar en het zet aan tot denken.

    Hartelijk dank.

    Roel

  • 31 Mei 2013 - 08:42

    Lous:

    Hallo Marnix,

    Mooi zoals jij je gevoelens en gedachten in woorden om kunt zetten! Het zijn stuk voor stuk pareltjes.
    Ga door met genieten.

    Buen Camino.

    Lous.

  • 31 Mei 2013 - 09:55

    Marcel:

    Deze reis is misschien wel een van de mooiste dingen die Lilian je heeft gegeven.

    Bo(o)n voyage!

    Marcel

  • 31 Mei 2013 - 12:16

    Carla Dekker:

    Hallo Marnix
    Elke keer ben ik weer blij als ik een stukje van je reis kan meelezen. Dank je. Het weer wordt beter, de ontmoetingen mooier en je loopt nog steeds in een hoog tempo.
    Geniet er van!! Carla

  • 01 Juni 2013 - 00:10

    Moos:

    Hallo Baasje,

    Afgelopen woensdag heeft Ingrid mij in een geweldige conditie afgeleverd bij mijn tweede logeeradres. Ik herkende het direct en was heel erg enthousiast. Ik voelde me er meteen weer helemaal thuis. Prima geslapen, naar het bos, met andere honden gespeeld en de nieuwe geurtjes roken heerlijk. Evert Jan en Gerda vinden het ook weer heel erg fijn om een hond in huis te hebben. Vandaag veel buiten gelegen met het mooie weer. Wandel maar lekker door, ik vermaak me prima.

    Dikke poot van Moos.

  • 01 Juni 2013 - 00:47

    Neef Bob:

    Ha Marnix,
    zo af en toe lees ik je vorderingen richting Espana en eerlijk gezegd, vooraf had ik niet gedacht dat je zo ver zou komen. Petje af. "Chapeau" zeggen ze in La Douce France.
    En nou volhouden.

    Bob

  • 01 Juni 2013 - 01:39

    Ingrid:

    Ha Marnix! Wat leuk om het berichtje van Moos te lezen. Vandaag heb ik ook even Evert Jan gesproken en was het fijn om te horen dat Moos lekker in de tuin lag te slapen. Vandaag was het wat warmer weer en dan is onze woning minder geschikt. Het heeft gewoon zo moeten zijn! Ook daagt Mooscze uit om lekker te spelen, prachtig! Wat zal Moos ook genieten van de prachtige natuur aldaar!

    Wat fijn dat je al zulke leuke contacten hebt en iedereen heeft hetzelfde doel om Santiago te bereiken. De rust, de vrijheid, de menselijkheid, de vriendschappen zijn zo waardevol. En dat was mijn vriendschap met Lilian ook, zelfs 50 jaar lang!

    Bernhard is op dit moment onderweg van Parijs naar Putten en haal ik hem om 6 uur op. Hij zal zeker aan jou gedacht hebben tijdens zijn reis en met vol bewondering dat jij die afstand al helemaal hebt gelopen en natuurlijk inmiddels al veel meer!

    Ik hoop dat je mijn sms hebt ontvangen. Ik geniet enorm van de prachtige bloemen!

    Geniet jij ook van al het moois van deze onvergetelijke reis!

    Groetjes, Ingrid


  • 01 Juni 2013 - 10:21

    Petra En Paul:

    Hoi Marnix,
    Mooie bespiegelingen weer!We worden er iedere keer weer een beetje stil van. Je bent nu zo'n beetje op de helft en het lijkt erop alsof het alleen maar beter gaat worden.
    Ook van ons, bon courage!
    Groet,
    Petra & Paul

  • 02 Juni 2013 - 15:23

    Karin:

    Lieve Marnix

    Wat ben je al ver, maar wat is het ook een enorm lange wandeling. Goed te horen dat de fransen zo aardig zijn, prachtig die verhalen die je te horen krijgt, als je om een flesje water vraagt.
    Ik vroeg me af in welke taal al die conversaties plaats vinden, spreek je frans, of gaan de meeste gesprekken in het engels en spreek je dan ook nog duits?

    Hier is het rustig deze zondag, Gijs en Evert zijn na hun eindexamen nu afgereisd naar Mallorca, ik denk niet dat zij veel zullen wandelen daar op dat mooie eiland......

    Lieve Marnix, goede reis en veel zonneschijn toegewenst

    Karin

  • 03 Juni 2013 - 14:07

    Rob Ywema:

    Beste Marnix,

    Via Trees ontvingen we je "loopadres" en nu komen we er eindelijk eens aan toe te kijken naar je avonturen. Wat mooi allemaal. We zitten in onze caravan,vakantie dus, maar zijn nog niet verder dan Zeeland (bij een boer in Kattendijke). We wilden naar de Vendee maar we komen er waarschijnlijk niet, mede omdat het hier zo heerlijk rustig is en zeerafwisselend van weer....gisteren lekker gefietst langs de Oosterschelde (korte broek) nu met handschoenen (vergeten)n naar Kapelle voor b oodschappen, maar het blijft toch genieten. We namen ca 2 weken afscheid van Fons en Trees maar hpoden contact, hoop ik. Mijn mailbox is vol en hoe hij leeg moet weet ik niet/kan ik niet/digibeet dus. Marnix, we vinden het prachtig wat je doet met Lilian in je kop, maar zij zou hiervan ook genoten hebben. Groetjes Cprry en Rob Ywema (vrienden van Fons en Trees)

  • 03 Juni 2013 - 15:22

    Annelies:

    Lieve Marnix,
    Wat bijzonder dat we jou na al die jaren anders, een beetje opnieuw, leren kennen. Gekend zijn is de diepste behoefte van de mens, is mijn bescheiden mening. De tijd nemen voor een gesprek, ruimte maken voor ontmoetingen, deze zaken zullen vast tot je mooiste herinneringen gaan horen. Maar zover is het nog niet! Dankjewel voor je prachtige verslagen en fijn dat we met jou mee mogen lopen zónder al die modder en bakjes in de magnetron! Liefs uit Amsterdam van Annelies, Thijs en Guus Willem

  • 03 Juni 2013 - 21:28

    Georg:

    hi mannix,

    wünsche Dir noch gute weitere wege und weggefährten.

    gutes weitergehen

    und ankommen

    auch von Brigitte

    georg

  • 04 Juni 2013 - 16:40

    Maria Franssen:

    Hallo Marnix,
    Hoe is het met je? Uit je verhalen krijg ik de indruk dat je met plezier loopt en vele mensen ontmoet.
    Ik vermoed dat ook bij jullie het weer nu beter wordt.Zit je nu al in de buurt van La Reole?
    Marijke heeft vandaag een rustdag in Periqueux en heeft het prima naar de zin, Wim is Thiviers. Het is het mooi om jullie te volgen op internet.
    Al een tijdje heb je niks meer van mij gehoord. Ik ben alweer al 5 dagen thuis; "afkikken en invoegen", wat lastig genoeg is. Belangrijke en onbelangrijke zaken, politiek en nieuws komen binnen maar ik heb er nog niet echt zin in. Ik ben dus wel een beetje jaloers op jullie. Hopelijk volgende jaar van Limoges naar de Pyreeen?
    Ik wens je veel goeds, bon courage.
    Maria, Nijmegen

  • 06 Juni 2013 - 10:02

    Marcel:

    Als je de wijnkaart van Frankrijk bekijkt, ben je van de Champagne, door de Bourgogne en de Loire op weg naar een goed glas Bordeaux, waarbij je de Cognac waarschijnlijk schampt (klein slokje). Mooie reis hoor!

    Bo(o)n voyage!

    Marcel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marnix

Actief sinds 17 Feb. 2013
Verslag gelezen: 636
Totaal aantal bezoekers 52644

Voorgaande reizen:

18 Maart 2023 - 20 Mei 2023

Via de la Plata

16 Mei 2020 - 13 September 2020

op zoek naar nieuwe levenservaringen ...

01 April 2013 - 31 Augustus 2013

naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: