Een andere weg - Reisverslag uit Apeldoorn, Nederland van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu Een andere weg - Reisverslag uit Apeldoorn, Nederland van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu

Een andere weg

Door: Marnix

Blijf op de hoogte en volg Marnix

04 Juli 2013 | Nederland, Apeldoorn


De weg, le chemin, el camino is weer de (abrikozen)weg geworden. Hoewel de gezondheidstoestand van mijn vader niet kritiek is, zijn de zorgen zodanig toegenomen dat ik mijn hart moest volgen en heb besloten terug te keren naar Nederland.

Ik heb bij de grens van Frankrijk en Spanje ook voor deze afweging gestaan, toen leek mijn vader weer wat op krachten te komen. Hij wilde en wil nog steeds niets liever dan dat ik mijn leven na het verles van Lilian weer op pak en gelukkig wordt en dat ik mijn reis voltooi. Ik prijs mij gelukkig met mijn ervaringen en  ontmoetingen in Nederland, België en Frankrijk en met de 18 mooie en rijke Spaanse dagen die ik heb kunnen toevoegen aan mijn reis. Dagen waarin ik weer veel nieuwe en bijzondere mensen heb ontmoet. Mensen waarvan ik met pijn in mijn hart afscheid heb genomen en die mij gisteravond hebben geholpen en gesteund om vanuit het dorp Murias de Rechivaldo, via Astorga en Madrid naar Nederland te komen. Een laatste onverwacht en bijzonder moment was met de Spaanse hospitaliero Lola. Zij bracht mij 's avonds om 11 uur met de auto naar Astorga en onderweg vertelde ze mij dat zij vorig jaar haar man had verloren. Zij sprak alleen Spaans maar voor de herkennning en steun hadden wij wederzijds geen woorden nodig. De wens in het Spaans was ook goed te begrijpen; "een goede weg in het leven".

Die levensweg is net als de camino soms makkelijk en soms moeilijk. Er ligt een moeilijk stuk voor ons, maar met elkaar kunnen en zullen we het lichter maken, witte boon momenten creëren en beleven en daarom ben ik blij dat ik thuis ben.

Het eerste bijzondere moment in Nederland was toen mijn schoonzusje mij op Eindhoven airport kwM ophalen en daarna 's middagd hrt weerzien met mijn vader en moeder.

Lieve familie en vrienden. Ik kan jullie niet genoeg bedanken voor jullie positieve, verhalende en steunende reacties op mjjn blog. Die hebben er mede voorgezorgd dat ik zover ben gekomen en dit allemaal heb mogen meemaken. Ik zie er naar uit jullie weer te zien en te spreken.

Ik wens jullie allen een weg met veel vernieuwende ervaringen en ontmoetingen en de rust om er voor stilt staan en van te genieten. Ik hoop dat onze wegen zich snel en vaak zullen kruisen en nog lang parallel blijven lopen.

Ultreia, Marnix

  • 04 Juli 2013 - 20:54

    Lisette:

    Hi Marnix, ik wens jou en je familie sterkte toe de komende tijd. Geniet van elkaar. Je hebt de afgelopen maanden een geweldige prestatie neergezet. Ik heb je met bewondering gevolgd. En bedenk dat het niet om het doel ging, maar om de reis! Ik geloof zeker dat je nog eens terug zult gaan, misschien om te wandelen, misschien om te fietsen of om het met de auto te doen. Geniet van je ouders, je familie en al je vrienden om je heen. Zij zullen ook blij zijn jou weer te zien! Het ga je goed! Groeten, Lisette

  • 04 Juli 2013 - 21:02

    Marcel:

    Geen keuze, dit moet en gaat voor alles! De weg was het doel, je hebt je doel bereikt en je zult dit nog vele malen doen. Heel veel sterkte en tot snel weer!
    Mirjam, Marcel, Timo, Marit en Lieke

  • 04 Juli 2013 - 21:22

    Ingrid:

    We hebben elkaar net gesproken. Ik sluit me ook volledig bij Marcel aan. Wat zullen je vader en familie genieten van jouw belevenissen. Nu bijkomen van je lange terugreis. Veel sterkte en liefs, Ingrid x

  • 04 Juli 2013 - 21:49

    Ineke :

    Hallo Marnix, jammer dat je je reis zo moest eindigen maar wel de goede keuze . Je hebt mooie verhalen met momenten geschreven dat neem je mee in je leven. Veel sterkte samen met je familie voor de komende tijd , groet Ineke

  • 04 Juli 2013 - 21:51

    Elize:

    Lieve Marnix, Ik wens je veel sterkte, ik vind dat je een goede keuze hebt gemaakt om terug naar huis te gaan en hoop dat jij en je familie nog een goede tijd samen zullen hebben. Doe ze de groeten van me, liefs en knuffels, Elize

  • 04 Juli 2013 - 21:58

    Albert Eefting:

    Lieve Marnix,

    We zijn ongelofelijk trots op jou en iedereen mag dat weten.. Temeer nu jij je droom en cadeau van Lilian (voor mij) hebt afgebroken. Dat besluit nam je in een ogenblik. ‘Dan kom ik naar huis … en binnen 20 uur stond je daar ook!
    Met veel verdriet in het hart hebben wij dit allemaal besproken, maar vooral het advies van de dokter: ‘Gun je zoon nog een tijdje met z’n vader.’ Gaf de doorslag. Ja, we hebben je steun nodig. Richard en Jolanda, die ons geweldig geholpen gesteund hebben en ook voor jou de logistiek verzorgden, maar vooral Ma, die als een liefdevolle rots naast mij staat en mij overal mee helpt. Zij vooral heeft wat extra steun hard nodig. Kortom, ondanks mijn verdriet omdat je het niet afmaakt, je bent meer dan welkom in Apeldoorn! Het ging immers om de reis, niet om het doel…..
    Lilian zou het ook zo gewild hebben, denk ik.
    Pa

  • 04 Juli 2013 - 22:13

    ANNA:

    Lieve Marnix,
    Met bewondering heb ik je verslagen gelezen en je gevolgd op je reis.
    De keus die je hebt gemaakt om bij je familie te zijn in moeilijke tijden is ook een moedige en goed beslissing.
    De ervaringen en ontmoetingen op je reis zijn zeker dierbare herinneringen voor je verdere leven.
    Van harte wens ik jou en je familie alle goeds en warmte van een sterke familieband.
    Wat er ook gebeurt Kerel het ga je goed.
    groeten ook van Ome Sjef en tante Anna

  • 04 Juli 2013 - 22:38

    Henk Holtermann:

    Ik wens jou en je familie heel veel sterkte in de komende tijd. De reis heeft je zo sterk gemaakt dat je ook dit aan kan!

    Groetjes uit Baak,
    Henk

  • 04 Juli 2013 - 22:55

    Lucy:

    Lieve Marnix,

    Wat een moedig besluit ! En wat een mooie tekst van je vader hierboven. Jullie beiden kunnen zulke prachtige teksten neerzetten, van jou hebben we dat in je blog kunnen zien. (en met het grootste gemak, in elk geval zo lijkt het)
    Je hart volgen is in dit geval het beste wat je kunt doen. Liefs voor jullie allen.
    Lucy

  • 04 Juli 2013 - 23:06

    Fenna:

    Vanmiddag belde ik naar je ouders om even te vragen hoe het was. Pas toen ik had opgehangen, realiseerd ik me, dat ik jou aan de telefoon had gehad en ik had dit verslag nog niet gelezen....Vanavond belde je moeder me terug en na gehoord te hebben hoe het is, wil ik even zeggen: Zó goed dat je terug bent voor je ouders.....en vooral: maak mooie momenten, benut ieder moment om het goed te hebben met je vader...het is een prachtig mens!

  • 04 Juli 2013 - 23:49

    Karin Van Sluisveld:

    Lieve Marnix en familie Eefting
    Oneindig veel warmte en liefde voor elkaar, is wat ik lees in jullie berichtjes, iedereen gunt elkaar zijn droom. De doorkruising van jullie plannen, door ernstige ziekte, vatten jullie op als verdrietig feit, schouders eronder, handen vol liefde en samen gaan jullie verder. Marnix ik ben heel erg blij dat je thuis bent en wens jou en je ouders en Richard en Jolanda een hele mooie en warme tijd toe samen en heel veel sterkte.

    Veel liefs
    Benno en Karin, Gijs en Evert.

  • 05 Juli 2013 - 09:57

    Gerda Polman:

    Marnix, wat een abrubt einde aan je ontzettend mooie reis. Maar je hebt ongetwijfeld de beste keuze gemaakt! Geniet van de mooie die je hebt beleefd en laat het allemaal rustig tot je komen. Waarschijnlijk ga je nu pas beseffen wat je afgelopen maanden hebt meegemaakt, en dat is niet niets! Geniet vooral ook nog met de momenten samen met je ouders. Zeker na het verlies van Lilian weet je hoe belangrijk dat is. Sterkte de komende tijd en als je er aan toe bent, dan horen we graag je verhalen!

    Groet,
    Gerda

  • 05 Juli 2013 - 13:14

    Carla Eefting:

    Lieve Marnix en familie,
    Het is wel even een schok te lezen dat je je reis zo plotseling hebt afgebroken, maar ik denk dat je een hele goede beslissing hebt gemaakt.
    Ik weet uit ervaring van vorig jaar, dat het erg fijn en waardevol is zoveel mogelijk tijd met je vader door te kunnen brengen en om als familie om elkaar heen te gaan staan.
    Ik hoop dat jullie nog vele mooie momenten met elkaar zullen hebben en dat jullie elkaar kunnen steunen.
    Het laatste stuk van de reis ligt er al honderden jaren en zal er nog wel even liggen, je kan altijd besluiten deze reis ooit nog eens af te maken.
    Heel veel liefs en sterkte voor jullie allemaal,
    Carla

  • 05 Juli 2013 - 21:24

    Marianne En Ben:

    Hoi Marnix, je hebt het volbracht maar anders dan verwacht. Maar je had al ontdekt dat het leven niet loopt zoals je verwacht. Chapeau voor alles. Liefs en sterkte, Marianne en Ben.

  • 06 Juli 2013 - 23:13

    Jolanda:

    Hai Marnix,

    Joh, wat een schrik om dit te lezen... Anders dan je had doen verwachten, maar vanuit je hart een goede keuze..!

    En dat laatste stukje ga je ooit lopen..

    Veel sterkte de komende tijd..

    Jolanda..

  • 07 Juli 2013 - 09:32

    Carla Dekker:

    Dat is even anders.....maar niet geheel onverwacht. De weg kan wachten, je familie op dit moment niet.
    In al je teksten komt een behoefte aan delen en ontmoeten naar voren. De ontmoeting met je familie hoort daar nu zeker bij.
    Richard, Jolande, jij en je ouders wens ik veel sterkte. Blij dat je er bent! Liefs Carla Dekker

  • 07 Juli 2013 - 14:13

    Astrid En Peter:

    Beste Marnix,

    Wat ben je ver gekomen,begrijpelijk dat je de camino afbreekt om je familie te steunen.wij zullen een kaarsje opsteken in Santiago.We wensen jou en de familie heel veel sterkte de komende tijd.
    We hebben 3 gezellige dagen samen met jou gehad.
    Peter en Astrid

  • 07 Juli 2013 - 14:17

    Roel Van Dijk:

    Hallo Marnix, ik ben net vandaag terug van een 10-daagse fietstocht. Mijn zus en zwager zijn per fiets op weg naar Rome en ik mocht het eerste stuk mee. In Bregenz ben ik weer naar huis gegaan en gingen zij verder. Van mij een geplande stop, van jou een onverwachte. Ik ben zelf ooit naar Santiago gelopen en weet dat de reis het doel is en niet de aankomst. Tegelijk heb ik ook ervaren hoe het einddoel Santiago en Finisterra trekken. Mede daarom heb ik veel respect voor je besluit om voor je vader te kiezen en voor tijd samen met hem en je moeder.

    Ik merk dat ik door dit besluit maar ook door de reacties van je volgers en niet in het minst die van je vader enigszins stil val en niets meer heb toe te voegen aan wat zij al hebben geschreven.

    Wellicht ontmoeten we elkaar nog eens. Dat zou ik op prijs stellen.

    Hartelijke groet,

    Roel van Dijk

  • 07 Juli 2013 - 16:53

    Boudewien:

    Marnix, een wijs besluit, wens je goede tijden met je familie in deze onzekere en ook verdrietige periode. En ik weet heel zeker dat Richard het erg fijn vindt dat je er weer bent, daar hadden we het 11 juni ook nog over gehad. Respect voor alles wat je heb neergezet!
    En ik kan beämen dat Lilian je vegetarische maal toegejuichd zou hebben, dat krijg je hier trouwens ook.
    Liefs en tot gauw, Boudewien, ook namens Wout

  • 07 Juli 2013 - 19:17

    Lammie:

    Beste Marnix,

    Wat een onverwacht einde van je mooie reis. Je hebt een goede keuze gemaakt om je hart te volgen, de reis af te breken en terug te keren naar je familie. Een hechte familieband, zoals bij jullie het geval is, is een bron van kracht en steun. Zeker in moeilijke en verdrietige periodes. Ik wens jou én je ouders, broer en schoonzus héél veel sterkte toe de komende periode! Geniet van elkaar, ik hoop dat jullie elkaar tot steun kunnen zijn en nog vele warme en liefdevolle momenten met elkaar zullen gaan delen!

    Je hebt Santiago net niet bereikt, maar desondanks heb je de afgelopen maanden een geweldige prestatie geleverd en veel mentale veerkracht getoond! Ondanks het grote verdriet om het overlijden van Lilian heb je toch de kracht gevonden om door te gaan en af en toe ook te genieten van deze reis getuige de witte boon momenten. Bedankt ook dat je ons via deze blog deelgenoot hebt laten zijn van je ervaringen en ontmoetingen tijdens deze bijzondere voetreis. Het was niet altijd gemakkelijk, soms zeer moeilijk, maar desondanks wist je ook bij tegenslagen of verdrietige momenten toch weer een mooi en passend verslag te schrijven. Over een tijdje hoop ik je weer te zien en te spreken en je verdere verhalen over deze bijzondere reis te horen. En het kleine laatste deel van de reis kun je altijd nog wel eens gaan wandelen. Voor nu is het belangrijk om bij je familie te zijn! Sterkte de komende periode.

    Hartelijke groet, Lammie

  • 07 Juli 2013 - 21:10

    Jan:

    Hoi Marnix,
    Wat een wending heeft de reis genomen. Zonder meer heb je je hart gevolgd. en de juiste beslissing genomen.
    Ik wens jou en de familie heel veel sterkte
    Hartelijke groet, Jan.


  • 08 Juli 2013 - 21:00

    Maria Franssen:

    Dag Marnix,
    eigenlijk weet ik niet zo goed wat te zeggen. Van harte had ik je gegund dat je binnenkort in Santiago zou aankomen. Vaak verlopen de dingen in het leven anders dan geplant. Je bent naar huis gegaan omdat je voelt dat dat het beste is.
    Hopelijk heeft de voettocht je veel goeds op geleverd. Ik wens je goede tijden met je vader en verdere familie en heel veel goeds in je verdere leven.

    Hartelijke groeten, Maria

  • 08 Juli 2013 - 23:44

    Marjo:

    Marnix,
    Goed om te horen dat je nu thuis bent. Ik wens jou en je familie een hele goede, warme tijd toe, ....ook dit is weer reis.
    Tot gauw Marnix

  • 10 Juli 2013 - 15:01

    Annelies Eefting:

    Lieve Marnix en familie,
    Soms neem je op gevoel de beste beslissing die er is. Een moedige beslissing ook. Heel goed dat jullie nu samen zijn. Ik wens jullie allemaal, jou, Albert, Jenny, Richard en Jolanda, dierbare momenten samen en dat ze nog maar lang mogen duren! We denken veel aan jullie.
    Liefs en kracht voor allen.
    Annelies

  • 10 Juli 2013 - 20:30

    Piet&Lein:

    Welkom terug, Marnix!

  • 11 Juli 2013 - 11:08

    Irene:

    Je vader heeft het goed gezegd: "Niet het doel is belangrijk, maar de weg er naartoe!"
    Het lijkt misschien jammer dat je niet in Santiago de Compostela en Finnisterra bent gekomen, omdat dat steeds je doel leek te zijn. Maar blijkbaar was dat niet zo en ben je nu weer in Apeldoorn, omdat dát de weg is die je moet volgen. Je zult je 'boon'-momenten thuis beleven en je pad hier vervolgen.

    Nogmaals bedankt dat je het Camino-deel van je pad met ons hebt gedeeld.
    Ik heb er van genoten.
    Hopelijk tot snel!

    Veel liefs, Irene Ultreia

  • 15 Juli 2013 - 18:45

    Janno:

    Hoi Marnix,

    Lees net je laatste blog, voelde een beetje als een anticlimax de eerste zinnen, maar naarmate ik verder las in jouw bericht en in de reacties op jouw bericht kan ik niets meer concluderen dan dat jij een geweldige ervaring rijker bent met heel veel mooie mensen om je heen die ook jou weer een thuis geven... Sterkte met de situatie rondom je vader in ieder geval en het weer "thuiskomen"...

    Tot snel!

    Groeten,
    Janno

  • 25 Juli 2013 - 10:29

    George:

    Hi Marnix,
    wir freuen uns, dass Du wohlbehalten wieder zu Hause bist.

    Brigitte und ich haben öfter an Dich gedacht.


    Vielen Dank auch für Deine freundliche Begleitung Ende Mai im Raum Limoges/Periguex.

    Wir würden uns über ein Lebenszeichen sehr freuen..

    Alles Gute für Dich

    George und Brigitte

  • 25 Juli 2013 - 15:37

    Xander:

    Hoi Marnix,

    Heb genoten van je verhalen! Net of ik met je heb meegreisd... De reacties van alle mensen die hebben "meegelopen" zijn ook heel mooi en warm! Dat moet wel een geweldig en gelukkig gevoel geven. Nog veel mooie momenten met je vader toegwenst.

    Groeten,
    Xander


  • 01 Augustus 2013 - 19:25

    Nelly:

    Hallo Marnix,

    Van Boudewien had ik al gehoord welke dappere keuze je hebt gemaakt.
    Het zal niet eenvoudig zijn geweest, dat lees ik ook uit je laatste bericht.

    De tijd die je nu hebt met je vader is kostbaar, geniet ervan
    De weg gaat inderdaad ook thuis verder, de weg naar Santiago zal er altijd voor je zijn.


    Lieve groet

    Nelly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marnix

Actief sinds 17 Feb. 2013
Verslag gelezen: 1296
Totaal aantal bezoekers 52671

Voorgaande reizen:

18 Maart 2023 - 20 Mei 2023

Via de la Plata

16 Mei 2020 - 13 September 2020

op zoek naar nieuwe levenservaringen ...

01 April 2013 - 31 Augustus 2013

naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: