Meseta - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu Meseta - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu

Meseta

Door: Marnix

Blijf op de hoogte en volg Marnix

26 Juni 2013 | Spanje, Frómista

De afgelopen 3 dagen heb ik ruim 105 km gelopen en ik nader het halfwegpunt van de Camino Frances met rasse schreden. Het gaat nog steeds voorspoedig hoewel ik vanochtend wel mijn rug voelde. Lopen ging gelukkig wel en voelde goed, maar zitten was duidelijk minder en dan is de keuze makkelijk.

Ik heb mijzelf vanavond op een 3 sterren hotel getrakteerd met een heerlijk bed met echte lakens, schone handdoeken en mijn eigen badkamer en wc. Ik mis natuurlijk wel de sfeer van een Albergue en gelukkig ook de bijbehorende geuren en snurkgeluiden.

Ik loop al twee dagen in de grote leegte. Hoogvlaktes met of kaal struikgewas of graan. Het is zeker niet plat, heel ver in het Noorden zijn de (witte) toppen van de Pyreneeën zichtbaar. De wegen zijn wit of licht bruin en meestal van aangestampte aarde, stenen of rots en de meseta wordt doorsneden door kleine heuvelruggen en kloven. Het dorp waar ik gisteren sliep, Hontanas, lag in zo'n kloof. Tot een paar honderd meter voor het dorp zag je er niets van en ineens zie je onder je een compleet dorp liggen. Alsof iemand de vloer met dorp en al een meter of 50 heeft laten zakken.

Het weer is fantastisch om te lopen, de hemel is egaal blauw en de zon schijnt volop maar ik heb mijn windstopper hard nodig om de stevige en koude wind tegen te houden. Meestal begin ik tussen 7 en 8 met lopen en stap dan met een paar korte eet- en drinkpauzes flink door, zodat ik na tussen 2 en 4 uur mijn volgende Albergue heb bereikt. Ik kan dan nog een bed uitzoeken. Onderweg kom ik zo nu en dan een bekend gezicht tegen of maak een praatje met iemand die ik nog niet ken of heb gesproken. Vandaag was dat met een Spaanse familie; Maria, Marcus en Enzo. Zij waren mij al een pasr dagen eerder opgevallen want Enzo is een baby van bijna 7 maanden en zit in een draagrukzak. Gelukkig slapen zij niet op een slaapzaal met de andere pelgrims, waarschijnlijk zou dan niemand kunnen slapen.

Ik hoop zondag Leon te bereiken en daar mijn nieuwe schoenen op te kunnen halen. Mijn rechterhak is nu zover afgesleten dat de volgende laag zichtbaar is. Ik hoop maar dat er niets gaat afbrokkelen ofzo anders worden de volgende 100 km nog lastig. Waarschijnlijk had ik mijn schoenen eerder moeten vernieuwen maar de oude liepen probleemloos en de nieuwe moet ik nog inlopen. Tegen de tijd dat ik Santiago ben zijn ze dat!

Door Spanje lopen is op en top genieten. De uitzichten zijn fantastisch en om de zoveel kilometer ben je weer in een dorp van oude geel/bruine stenen met een bar of een supermarktje om je van eten en drinken te voorzien. Tot nu toe heb ik in de dorpjes altijd alles open getroffen. Kennelijk is de stroom pelgrims en het belang groot genoeg om de voorzieningen in de dorpen in stand en vroeg tot laat open te houden. Deze pelgrim is daar dankbaar voor en geniet van ieder broodje Jambon, stukje fruit en koel biertje. Het lopen is, ook na 2200 km, nog steeds af zien en 's avonds en 's nachts spierpijn hebben.

Ik heb het gevoel dat het aftellen is begonnen en dat is goed. Santiago bereiken en daarna de Kaap zal voldoening geven maar ik verheug me ook op het weerzien met een iedet en gewoon weer in mijn eigen bed te kunnen slapen. Welterusten.

Ultreia, Marnix

  • 26 Juni 2013 - 21:51

    Piet&Lein:

    Wat ga je snel, Marnix! Goed om te horen dat je aan het genieten bent!
    groetjes, Piet&Lein

  • 26 Juni 2013 - 21:55

    Martijn:

    Hoi Marnix!
    Van Ingrid hoorde ik dat je de Camino aan het lopen bent. Erg leuk om je reisverslagen zo te lezen. Heerlijk om zulke tochten te maken. Wel heel wat anders dan met een oude bolide naar Mongolie.
    Zet 'm op daar!
    Groet van Martijn.

  • 26 Juni 2013 - 22:00

    Corinne:

    Hoi Marnix,

    Wat heerlijk m je verhalen, belevenissen en beschouwingen elke keer weer te lezen! Als ik de mail zie, ga ik direct kijken :) Wat ongeloofijk dat je al zo'n eind bent. Geniet van de laatste stukken wandelen.

    Gr Corinne

  • 27 Juni 2013 - 11:21

    Cor Jan De Groot:

    Hoi Marnix, al een poosje volg ik je reisverslagen. Wat ben je al ver gevorderd! Het lijkt me heel spannend als de eindstreep voor je gevoel in zicht komt. Wel prettig lijkt het me dat het niet zo warm is. Wat me opvalt in je beschrijvingen, is hoeveel mensen ook de tocht naar Santiago maken. Veel succes bij de laatste loodjes. Groet, Cor Jan

  • 27 Juni 2013 - 12:18

    Fenna:

    Je oude schoenen niet weggooien hé.....thuis b.v. in het 'brons' gieten als kunstobject...en natuurlijk nog meer een dierbare herinnering....

  • 27 Juni 2013 - 21:58

    Mirjam:

    Hoi Marnix,
    Je bent met de eindsprint bezig. Gelukkig geniet je nog steeds. Heel fijn om te lezen dat je nog iedere dag van je ervaringen geniet.
    Gelukkig komt voor ons ook de vakantie eraan, geluk bij een ongeluk, je had geen beter jaar kunnen nemen om uit Nederland te zijn wat het weer betreft.
    Geniet van de zon en voel de warmte! Die voel je ook door alle mooie reacties,
    Liefs, Mirjam

  • 27 Juni 2013 - 22:11

    Ben En Marianne Eefting En Geerling:

    Hoi Marnix,
    Wat een tocht; het blijft heel leuk om de verslagen te lezen. Je schrijft dat je het ook wel weer prettig lijkt in je eigen bed te slapen, maar je zult altijd ook heimwee houden naar deze tocht.
    Ik heb een kollega die elk jaar één van de tochten in Spanje fietst. Ik geloof dat er zo'n 7 zijn, vanuit diverse punten in Spanje (en ook Portugal?) Ze moet elk jaar weer, en ze heeft inmiddels ook veel leuke adresjes waar ze graag terug komt.
    We zijn benieuwd hoe je het eindpunt ervaart......
    Wij hebben van de week ook een grote tocht achter de rug, we zijn nl. verhuisd, dus we hopen dat we weer een aantal mensen aan werk hebben geholpen (makelaars, vloer, bouwwinkel etc.)
    Wat dat betreft is het heel fijn dat je zo'n goede werkgever hebt. Maar uiteraard kom je zelf ook weer fris en wrsch. met veel nieuwe inzichten terug, en dat is voor een werkgever ook wel fijn.
    Hoewel op het moment je hoofd wel niet naar werk zal staan.
    Groetjes uit Arnhem en succes met je nieuwe schoenen,
    Ben en Marianne

  • 28 Juni 2013 - 00:00

    Marjo:

    hai Marnix,
    Ongelofelijk, de afstand die je hebt afgelegd! Nog een paar honderd km te gaan? Geniet van Galicie! Volgens mij kun je in de dorpen daar ook heerlijke kazen en vleeswaren krijgen. het landschap is er heel ruw? Wens je hele mooie momenten in het laatste stuk van je tocht. Nog even, nu het er bijna opzit; zou paracetamol helpen tegen spierpijn? hartelijke groet, Marjo

  • 28 Juni 2013 - 08:43

    Boudewien:

    He Marnix,

    Veel plezier bij het het laatste deel van je tocht! Wij verheugen ons ook in je thuiskomst. Er is dan minder veranderd dan gedacht want de oplevering van mijn appartement in Haarlem wordt keer op keer uitgesteld, nu omdat ze vergeten waren de electriciteit aan te leggen. Weet niet of ik dat moet geloven maar de oplevering zal ergens in september worden op z'n vroegst, dus ik woon nog gewoon in Apeldoorn bij je thuiskomst. Nou ja, dat is natuurlijk ook gezellig, ook voor Wout;-)

    Lieve groet, Boudewien

  • 28 Juni 2013 - 13:44

    Nelly:

    Hallo Marnix,

    de laatste loodjes, je gaat al aardig aftellen. Leon is zeker de moeite waard, zelfs om een rustdag te nemen en de mooie kathedraal en Gaudi architectuur te bewonderen. Kun je ook je schoenen voorzichtig inlopen.

    Wel goed oppassen daar. Leon was de enige plaats waar ik vorig jaar gehoord heb over diefstal van pelgrims. Gelukkig ik niet zelf, maar wel zuur om als je zal zo ver bent je fototoestel kwijt te raken.
    Geld is wel te vervangen, foto's niet.

    Nog een paar dagen en dan kom je ook langs het Crux de Ferro en verder naar O'Çebreiro. Ik hoop dat je daar ook mooi weer, fantastische uitzichten aan de grens met en verder door Galicië

    Ultreia en behouden aankomst

    Nelly


  • 28 Juni 2013 - 22:06

    MariaFranssen:

    Hallo Marnix,

    ik was verschillende verslagen achter, dus had heel wat te lezen. Het blijkt dat het lopen in Spanje toch echt heel anders is dan in Frankrijk. Zit hem dat in het feit dat je heel veel nationaliteiten tegen komt en iedereen met hetzelfde einddoel heeft, wel ieder met eigen motieven? De vergezichten zijn blijkbaar ook heel mooi en verassend hoe de dorpjes verscholen liggen.
    Ik vind het knap dat je ondanks spierpijn 's nachts en versleten schoenen toch gewoon doorgaat. Maar ja opgeven is nu niet meer aan de orde.
    Ik maak een paar maal per week een mooie natuurwandeling in de omgeving van Nijmegen om te trainen voor de 4Daagse, maar blijf me erop verheugen om komende jaren de camino verder af te maken.
    Marnix, goede moed op de verdere weg.

    Groeten, Maria

  • 29 Juni 2013 - 11:41

    Petra & Paul:

    Hoi Marnix,
    Je weet wel tempo te maken. Wij rijden de laatste week van juli weer naar ons huis in Portugal en kruisen dan regelmatig de pelgrimsroute maar we hoeven niet naar je uit te kijken want dan ben jij al lang in Santiago. Misschien zelfs ben je dan al weer terug.... Geniet van het laatste stuk, het mooie Spaanse landschap, de ontmoetingen en de voltooiing.
    Groet,
    Petra en Paul

  • 29 Juni 2013 - 11:41

    Petra & Paul:

    Hoi Marnix,
    Je weet wel tempo te maken. Wij rijden de laatste week van juli weer naar ons huis in Portugal en kruisen dan regelmatig de pelgrimsroute maar we hoeven niet naar je uit te kijken want dan ben jij al lang in Santiago. Misschien zelfs ben je dan al weer terug.... Geniet van het laatste stuk, het mooie Spaanse landschap, de ontmoetingen en de voltooiing.
    Groet,
    Petra en Paul

  • 29 Juni 2013 - 18:35

    Jan:

    Hoi Marnix,
    Het einde komt in zicht. voor vele van ons zou het nog een hele afstand zijn. Zo te lezen geniet je er nog steeds van. Zowel van het land waar je door heen trekt als van de mensen die je ontmoet. Veel plezier op het laatste stuk.
    groet, jan

  • 29 Juni 2013 - 18:54

    Marcel:

    Na een paar dagen in het buitenland zonder 'internettijd' was ik benieuwd naar en ben ik verbaasd over de afstand die je hebt afgelegd. Wow! Speedy Gonzalez (of is dat Mexico?). Goed dat je jezelf af en toe een paar sterren gunt en leuk dat je juist dan de geurige loopschoenen en snurkende pelgrims mist. Zoals vaak in het leven gaat het om balans, genieten van de soberheid die je dicht bij de basis brengt om daarna tussen koele schone lakens en na een warm bad in je eigen kamer in slaap te vallen.
    Boon viaje!

    Marcel

  • 30 Juni 2013 - 14:44

    Ingrid:

    Hey Marnix!!

    Als het volgens schema gaat dan bereik je vandaag Leon. Top prestatie! Gaat het weer wat beter met je rug? Het valt ook niet mee om vaak op krakkemikkige bedden te moeten slapen en begrijp ook wel dat je dan kunt verlangen naar je eigen bed!

    Op zondag is het postkantoor dicht dus hopelijk kan je morgen je schoenen halen. Omdat je huidige schoenen zo lekker lopen kan je ook nog een reparatie overwegen bij een schoenmaker.

    Op de satelliet-Google heb ik een deel van je route bekeken en je ziet dan ook dat er veel pelgrims lopen en ook krijg ik zo een nóg betere indruk van je uitzicht tijdens je reis.

    Rust maar lekker even uit en geniet van alles om je heen. Wij kijken weer uit naar je volgende verslag!

    Groetjes van Ingrid uit Voorthuuzen x

  • 30 Juni 2013 - 20:37

    Patty:

    Hey Marnix, ieder weekend neem ik mij voor even met je te babbelen. Dat dat niet is gelukt tot vandaag heeft alles te maken met even de balans kwijt zijn. Het lezen van jouw verslagen blijkt een must, want nu weet ik weer waar het om gaat.

    Wat ga je ongelooflijk goed Marnix! Dat het aftellen is begonnen, is haast niet voor te stellen. Ik wou dat ik stiekem over je schouder mee kon kijken. Naar de prachtige landschappen, de mensen die je ontmoet, maar ook de ontberingen die je ongetwijfeld tegenkomt. Wat een geweldige reis!

    Marnix, hou je haaks. Wij denken aan je.

    Lieve groet,
    Patty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marnix

Actief sinds 17 Feb. 2013
Verslag gelezen: 1025
Totaal aantal bezoekers 52672

Voorgaande reizen:

18 Maart 2023 - 20 Mei 2023

Via de la Plata

16 Mei 2020 - 13 September 2020

op zoek naar nieuwe levenservaringen ...

01 April 2013 - 31 Augustus 2013

naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: