Zwartgeblakerd, regen en ... - Reisverslag uit Laza, Spanje van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu Zwartgeblakerd, regen en ... - Reisverslag uit Laza, Spanje van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu

Zwartgeblakerd, regen en ...

Door: Marnix

Blijf op de hoogte en volg Marnix

27 April 2023 | Spanje, Laza

De laatste dagen in Castilië y León heb ik door een zwartgeblakerd landschap gelopen. Vorig jaar in juni is hier een grote brand geweest. Die brand heeft vele vierkante kilometers natuur verwoest.

Hoe groot zo'n gebied is, ontdek je pas, als je er doorheen loopt. Ik heb meer dan 2 dagen lang tussen de verbrande natuur gelopen. Over een lengte van meer dan 50 km waren de zwarte sporen zichtbaar. Het vuur werd aangejaagd door een harde wind, waardoor soms kleine stukjes natuur zijn overgeslagen; kleine groene oases in een verder zwarte woestijn. Van de struiken steken alleen nog zwarte stompjes uit de grond. De kleinere bomen zijn gereduceerd tot zwarte skeletten en de grote, dikkere bomen zijn flink geblakerd, maar sommige hebben soms nog groene toppen! Een eerste teken van herstel is gelukkig ook zichtbaar; plukjes groen gras en kruiden tussen de dode bomen.

De snelheid en kracht van het vuur werd pas goed zichtbaar bij een stuwmeer, want 200 meter breed water is geen obstakel gebleken. Het vuur is er gewoon overheen gesprongen en aan de andere kant verder gegaan.

Inmiddels ligt dat treurige gebied al weer een flink aantal dagen achter mij en loop ik nu door een veel vochtiger streek. Baard- en korstmossen versieren de stammen en takken van verder nog vrij kale bomen. Tesamen met witbloeiende bremachtige struiken geeft dat een haast mystieke sfeer aan het landschap.

Galicië is de meest westelijke provincie van Spanje, groener en natter dan de rest. Prompt kwam er dan ook een einde aan bijna een maand lang zon en moest voor het eerst de regenbroek aan. Eén dag maar; genoeg om me te realiseren hoeveel geluk ik tot nu toe met het weer heb gehad. Helemaal nu ik het nieuws hoor over het zuiden van Spanje, waar ik begonnen ben. Daar gaat het nu richting de 40 graden. Bij die temperaturen wordt wandelen een tamelijk ongezonde bezigheid.

De bergen van Galicië zijn prachtig, maar leveren ook zwaardere dagen op met behoorlijke klimmetjes en afdalingen. Helaas heb ik daardoor een scheenbeen blessure opgelopen. Ik heb een paar dagen voorzichtig doorgelopen of beter gezegd doorgeploeterd, maar moet nu toch bekennen, dat ik zo niet verder kan. Ik heb daarom besloten 4 dagen vakantie te nemen en uit de camino te stappen. Dat betekent helaas wel weer afscheid nemen van caminovrienden. Heel misschien zie ik ze in SdC, maar 4 dagen verschil is veel.

Op 1 mei wil ik de draad weer oppakken. Er resten nog slechts 160 km!

Maar eerst 4 dagen niks doen, uitslapen, uitgebreid ontbijten, lezen, niks doen, uitrusten, slapen, ...

Dat zal ook wel even wennen zijn.

Wordt hopelijk vervolgd, Marnix

• 27 April 2023 - 11:00

Annet :

Hallo Marnix fijn je verslag, je ervaarde de gevolgen van de droogte dagenlang…Sterkte en goed herstel voor het scheenbeen. Heb je nog veel klimmen en dalen te gaan? Wij vieren Koningsdag in Schaarsbergen, gelukkig met zon …en nog steeds met een das om! Goede rustdagen,en dan weer gaan want dat is het doel! Liefs Annet en Ron

• 27 April 2023 - 11:14

Lily-An Alberts:

Hallo Marnix

Misschien was het een hint van je lichaam dat je toe was aan een pauze en geen haast hebt ;).

Fijn dat je de tijd hebt om even rust te nemen. Met het vooruitzicht dat je reis hoe dan ook verder gaat al is het misschien anders dan verwacht. Wie weet wat het je brengt. k hoop dat je ook van deze rustdagen en het vervolg hoe dat dan ook is kan genieten

Liefs Lily-An

• 27 April 2023 - 20:01

Erica:

Hoi Marnix,

Je omschrijving van de natuur is prachtig en indrukwekkend.

Jammer van je blessure en dat je niet bij het groepje kunt blijven. Maar nu kun je eens lekker uitrusten. En misschien krijg je nog weer nieuwe inzichten over de beslissingen die je wilt maken[e-1f609]

• 28 April 2023 - 08:43

Wout:

Hoi Marnix

moet n bizarre ervaring zijn geweest zo door zo’n doods landschap te lopen, tegelijk zie je de veerkracht vd natuur, dat vind ik dan zelf weer hoopgevend. Geniet van je rustdagen (verstandige keuze die break). En heel veel plezier voor de laatste wandeldagen, houd de boel heel [e-1f600]

groet, Wout

• 28 April 2023 - 09:24

Carla L:

Ha Marnix,

Mooi hoe je een beeld geeft van dramatische bosbranden en groen Gallicië. Ik hoop dat het gedwongen rusten je ook weer rijke en plezierige ervaringen oplevert. En dat je scheenbeen goed geneest. Wij zijn inmiddels op ibiza. Heel hartelijke groeten !

• 30 April 2023 - 14:45

Carla E.:

Lieve Marnix, hopelijk bevallen de gedwongen rustdagen. Zoals alles in het leven en op zo'n tocht; je kan van alles plannen, maar je moet je ook maar overgeven aan wat er op je pad komt. [e-1f607] morgen alvast een goede hervatting van de tocht! [e-1f618]