Een reis ten einde. - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu Een reis ten einde. - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu

Een reis ten einde.

Door: Marnix

Blijf op de hoogte en volg Marnix

01 Mei 2014 | Spanje, Fisterra

Vandaag heb ik het echte eindpunt, volgens de Spanjaarden het einde van de wereld, punt 0,00 km, van mijn reis bereikt. Op de kaap Fisterra kun je niet verder en dus alleen nog maar terug. Ik ben erg blij dat ik dit laatste stukje nog heb doorgelopen, hoewel het mij zwaar viel, zowel door het weer als door mijn gehoest en geproest. Vandaag, de 4e dag zie, ik eindelijk de zon weer. In de dagen ervoor was het zicht soms beperkt tot 50 meter of zag ik soms uren nauwelijks iets meer dan de natte neuzen van mijn schoenen. Mijn eigen natte neus hielp ook niet echt. Het landschap was prachtig, steile heuvels, met mooie rotsformaties en de hellingen vol met gele brem. Maar om daar echt van te genieten, moet ik nog een keer terug.
Ik denk dat ik door het mistroostige weer veel heb teruggedacht aan vorig jaar en daarmee geeft het een gevoel van compleetheid. Waar Santiago voor mij een koude douche was, geven deze laatste koude en moeilijke dagen een enorme voldoening. Deze reis is ten einde. Ongetwijfeld zal ik er te pas en te onpas over beginnen, ben je het beu zeg het mij dan eerlijk want er is meer in het leven dan een beetje wandelen. Het is maar een reis, maar tegelijk een deel van mijn leven, waarvan ik het bijzonder vind dat ik dat met jullie heb mogen delen. Enorm bedankt voor jullie bemoedigende woorden en reacties. Ik hoop nog lang jullie reisgenoot te mogen zijn. Tot spoedig ziens.

Ultreia, Marnix

Ps. Ik heb nog een paar stevige wandelschoenen, maat 47, over. Ze zijn net ingelopen en nee; ik heb ze op deze reis niet gebruikt, want na 150 km inlopen, heb ik besloten om op een maatje groter naar Santiago te wandelen, dan ben je er sneller. Afhankelijk van waar je begint moet je er een heel eind en misschien we helemaal mee in Santiago kunnen komen.

  • 01 Mei 2014 - 17:00

    Heleen Keus-Asveld:

    Gefeliciteerd Marnix met deze tocht, met de overwinning op jezelf!
    Vorig jaar tipte jouw vader mij om je reis te volgen, ook vanwege het feit dat onze zoon - broeder in Taizé - jongeren op hun pelgrimage begeleidt, figuurlijk gesproken.
    Jij maakte de voettocht, de kring om je heen heeft je gesteund bij deze pelgrimage, hoe waardevol.
    Keer terug naar huis met een rijkdom aan herinneringen en ervaring.
    Hartelijke groet,
    Heleen

  • 01 Mei 2014 - 18:08

    Lily-An:

    Lieve Marnix,
    Deze reis is nu (bijna) afgelopen. Daar mag je trots op zijn. Een reis met heel veel bijzondere ontmoetingen, moeilijke en makkelijke dagen. Veel tijd om te denken aan vroeger, nu en de toekomst en veel witte bonen momenten. 3 Mei kom je weer naar Nederland naar je familie, vrienden en naar mij. Je zal nog vaak terugdenken en vertellen over deze reis, die je naast je ouders, Lilian en je vrienden gemaakt heeft wie je nu bent.
    Ik hoop dat er nog veel mooie reizen volgen. Maar deze zal altijd bijzonder blijven.

    Tot snel
    Liefs Lily-An

  • 01 Mei 2014 - 18:49

    Lucy:

    Marnix, ik vind t echt ongelofelijk wat je volbracht hebt! Respect !!!! Meer woorden heb ik er eigenlijk niet voor.

  • 01 Mei 2014 - 20:13

    Roel Van Dijk:

    Hallo Marnix, goed gedaan! Een ervaring voor het leven!

    Hartelijke groet,

    Roel

  • 01 Mei 2014 - 21:02

    Wout Smit:

    Ola Marnix!

    Mooi dat het nu rond is, al moest je er voor naar het einde van de wereld. Het is niet zo maar een reis geweest, maar het is nu wel volbracht. Da's mooi, en ik hoop er nog veel over te horen. Stiekem denk ik dat er, na een tijdje, wel weer een nieuwe reis komt. Vroeg of laat gaat het weer kriebelen, ben benieuwd wanneer en waarheen. Voor nu: well done, kanjer.

    Goeie thuisreis en hartelijke groet, Wout

  • 01 Mei 2014 - 21:59

    Carla Dekker:

    Gefeliciteerd! Carla Dekker

  • 01 Mei 2014 - 22:06

    Anna Roelands:

    Beste Marnix,
    Wat heb ik ook genoten van jou reis verhaal.
    proficiat.......
    hopelijk begint er nu een mooi nieuw hoofdstuk in je levens verhaal.
    Heel veel geluk gewenst, en mag ik je tante Anna blijven.

  • 01 Mei 2014 - 22:25

    Wim De Vries:

    Marnix,

    goede reis naar huis en een goed begin van je ""nieuwe"" leven gewenst

    groet

    gerda en wim

  • 02 Mei 2014 - 15:03

    TREES PIJNENBURG:

    Marnix ,

    PROFICIAT EN TOT ZIENS.
    iK GA HET NIEUWS GAUW AAN FONS VERTELLEN.
    TREES

  • 03 Mei 2014 - 23:09

    Charles:

    Mooi dat laatste stukje hoorde er voor mij als meelezer en volger nog helemaal bij! Heel mooi!

    Gefeliciteerd met de afronding van dit bijzondere project waar velen in hebben kunnen delen - ik vind dat aantal van meer dan 20.000 even onvoorstelbaar als die kilometers en die Bergen en dalen die je bent gegaan. Je hebt ook in mij wel iets van het pelgrimsvuur ontstoken, wie weet wanneer en hoe...

    Welkom terig in NL als je dit leest!
    Charles

  • 06 Mei 2014 - 11:07

    Henriette Seinen:

    Wat mooi dat je nu het pad verder hebt gelopen en hebt kunnen afronden en dat je dit met ons hebt willen delen.
    Deze tijd is vol van warme herinneringen, aan mensen om ons heen, maar uiteraard ook herinneringen aan het gemis, soms ook nog gewoon het ongeloof.
    We gaan beiden ons pad verder........, mijn gedachten gaan, zeker deze maand regelmatig naar je uit.
    Hartegroet,
    Henriette

  • 11 Mei 2014 - 19:42

    Lous:

    Hallo Marnix,

    Je bent alweer meer dan een week in Nederland. Ik had een reactie geschreven net na je laatste bericht, maar er is blijkbaar iets mis gegaan. Ik deed het vanaf mijn iPhone. Zag het waarschijnlijk niet goed??!!

    Het einde van een bijzondere tocht. Ik denk dat je er vaak aan terug zult denken, soms met heimwee naar de weg. En misschien heeft deze weg er toe bijgedragen dat je het verdriet dat je de laatste tijd hebt gehad een plaatsje hebt kunnen geven.

    Je zult altijd wel mensen vinden die je verhaal steeds willen horen. De behoefte om er over te praten blijft.

    Wie weet komen we elkaar nog eens tegen op een Jacobsweg.
    Ik wens je veel goeds en geluk toe op je pad.

    Hartelijke groet,
    Lous.

  • 13 Mei 2014 - 14:42

    Ine:

    Op het moment dat ik dacht dat je reis nog moest beginnen, had ik je moeder aan de telefoon die
    mij vertelde dat je al weer thuis bent. Dus een beetje vertraagd `welkom thuis`Marnix.
    Ik was al onder de indruk van je en je laatste verhalen hebben daar alleen maar aan bij gedragen.
    Hoop je nog eens te zien en dan zal ik graag luisteren naar je ervaringen. Wens je al het goede.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marnix

Actief sinds 17 Feb. 2013
Verslag gelezen: 5014
Totaal aantal bezoekers 52637

Voorgaande reizen:

18 Maart 2023 - 20 Mei 2023

Via de la Plata

16 Mei 2020 - 13 September 2020

op zoek naar nieuwe levenservaringen ...

01 April 2013 - 31 Augustus 2013

naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: