Eenvoudig - Reisverslag uit Apeldoorn, Nederland van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu Eenvoudig - Reisverslag uit Apeldoorn, Nederland van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu

Eenvoudig

Door: Marnix

Blijf op de hoogte en volg Marnix

04 Augustus 2013 | Nederland, Apeldoorn

Precies een maand geleden heb ik, vanwege de slechte gezondheid van mijn vader, mijn wandeling afgebroken en ben ik terug naar huis gekeerd. Dat was op tijd om de laatste weken van en met mijn vader mee te maken. Een goede beslissing want in die weken had mijn vader nog een aantal goede dagen, die wij klussend op de boot of gewoon met elkaar in het appartement van mijn ouders hebben doorgebracht. Mijn vader ging echter hard achteruit en af en toe een goede dag werd af en toe een goed uur. De afgelopen week werden de uren minuten en nu zijn ook die er niet meer want afgelopen vrijdag is mijn vader in het midden van ons gezin vredig gestorven.

Zijn dood is te accepteren omdat zijn ziekte dat niet meer was, maar zijn afwezigheid is dat eigenlijk niet. Het is te vroeg en 75 jaar is te jong. Het is makkelijker om mij voor te stellen dat hij op zijn boot is dan om te bevatten dat hij er niet meer is, maar de realiteit is anders en ineens zijn we bezig om zijn begrafenis te regelen.

Omdat hij het voor ons gemakkelijk wilde maken, heeft hij zijn wensen op papier gezet. Het begint met "Hou het maar eenvoudig" en dat zullen we doen, want mijn vader hield er niet van om als persoon in het middelpunt van de belangstelling te staan. Hij liet liever zijn daden voor zich spreken. Hij was zeer creatief en streefde in alles perfectie na. Zijn creaties mogen gezien worden. Die zijn zeer divers en het zijn er veel, heel veel: de Elixier, de kerstversiering in de kerk, calligrafiewerk, vergulde naamborden en ornamenten, uitnodigingen, kerst en nieuwjaarskaarten, zijn boek "varen in Duitsland", ... De lijst is eindeloos. Hij was er stilletjes ook best wel trots op maar liep er nooit mee te koop.

Een unieke man is overleden en mijn moeder, broer en ik moeten verder zonder hem. Doorgaan met ademhalen is eenvoudig maar doorgaan met leven daar heb je moed voor nodig. Toch is ook dat eenvoudig, ik hoef alleen maar te denken aan hoe hij mij heeft uitgezwaaid op 1 april, hoe hij ervoor heeft gezorgd dat de straat vol stond met vrienden en aan hoe hij meer dan 20 jaar heeft geleefd (en dan bedoel ik niet alleen maar doorgaan met ademhalen) met de gevolgen van een aantal zware operaties en bestralingen. Hierin leken mijn vader en Lilian erg op elkaar. Die herinneringen en hun levensmoed vormen voor mij de inspiratie om mijn eigen weg ook weer op te pakken.

In Spanje had ik mijzelf al beloofd om ooit terug te keren en mijn wandeling af te maken. Nog niet zo lang geleden heb ik dat ook tegen mijn vader gezegd. Voor mijzelf maar ook een beetje voor hem of in ieder geval met hem in mijn gedachten. Als het me gegeven is dan zal ik volgend jaar mei naar Spanje terugkeren om mijn reis te vervolgen en de laatste 250 km naar Santiago de Compostella te lopen.

Ultreia, Marnix

  • 05 Augustus 2013 - 06:46

    Lisette Jacobs:

    Beste Marnix,

    Gecondoleerd met het overlijden van je vader. Ik wens jou en je naasten heel veel sterkte in deze moeilijke tijd.
    Groeten, Lisette

  • 05 Augustus 2013 - 07:16

    Henk Holtermann:

    Hallo Marnix,

    Gecondoleerd met het verlies van je vader. Ik wens jou, je moeder en je broer veel sterkte.

    Groeten,
    Henk

  • 05 Augustus 2013 - 07:42

    Lous:

    Beste Marnix,

    Gecondoleerd met het overlijden van je vader.
    Ik wens jou en je familie heel veel sterkte toe in deze moeilijke tijd.
    Lieve groet, Lous.

  • 05 Augustus 2013 - 08:03

    Jolanda Van Breugel:

    Hallo Marnix,

    Gecondoleerd met het verlies van je vader.
    Heel veel sterkte voor jullie allemaal.

    Liefs van Jolanda, Henk en kinderen

  • 05 Augustus 2013 - 08:45

    Gerard Docter:

    Hoi Marnix,

    gecondoleerd met het verlies van je vader. Ik herinner mij hem heel goed met name van het afgelopen jaar.
    Heel veel sterkte toegewenst voor je moeder, jou en de overige familieleden.
    We zien elkaar.
    Gerard

  • 05 Augustus 2013 - 09:37

    Trinette Stalman:

    Beste Marnix,

    Gecondoleerd met het overlijden van je vader. Heel veel sterkte voor jou en je familie in deze moeilijke tijd.

    Groeten, Trinette Stalman


  • 05 Augustus 2013 - 12:12

    Emiel & Lidy:

    Beste Marnix,

    Jij en je naaste famile gecondoleerd met het overlijden van je vader.
    Veel sterkte de komende tijd. Mooi dat jullie nog wat tijd hebben kunnen doormaken samen.

    We hopen dat je volgend jaar je pelgrimstocht kunt voltooien met die twee creatievelingen in gedachten!

    Tot gauw.

    Emiel & Lidy

  • 05 Augustus 2013 - 13:17

    Fenna:

    Hoi Marnix! Vanuit de Franse Vogezen lees ik vanmorgen dit verslag. Mooi en zó waar zoals je je vader omschrijft. Het laatste half jaar heb ik veel en nauw met hem samen gewerkt. Door het frequente mailcontact met hem, leerde ik hem steeds beter kennen en gunde hij mij een kijkje in zijn persoonlijkheid en gedachten. Een geweldige creatieve duizendpoot....met een scala aan mogelijkheden in zich. Zijn positieve levenshouding, zijn ijzeren wilskracht, het denken in mogelijkheden. maar in het bijzonder zijn liefde voor degenen die hem dierbaar waren oversteeg alles......zijn liefde betroffen altijd anderen...nooit zichzelf. Zoals hij zelf altijd weer de positieve kanten belichtte, wil ik dat nu ook doen: Ik ben blij dat ik hem op deze manier heb mogen kennen, dankbaar voor hem dat deze strijd over is en dat hij niet meer hoeft te vechten of te lijden. Maar........wat zullen we hem missen!! Ik vind het vreselijk jammer dat we er vrijdag fysiek niet bij zullen zijn.....maar onze gedachten zullen er wél bij zijn. Heel veel wijsheid, kracht,liefde en warmte voor elkaar toegewenst in deze moeilijke tijd en speciaal voor vrijdag! Albert, voor één keer in het middelpunt...hoe hou je zoiets eenvoudig??? Maak er in ieder geval een waardevol moment van om het leven van dit mooie, veelzijdige mens te herdenken!

    Warme groet van ons.

  • 05 Augustus 2013 - 14:31

    Lycke:

    Gecondoleerd met het overlijden van je vader. Heel veel sterkte de komende tijd. Fijn dat je nog even van je vader hebt kunnen genieten en hij van jou. Groet Lycke


  • 05 Augustus 2013 - 15:19

    Carla Dekker:

    Lieve Marnix
    Wat goed dat je bent teruggegaan om dit mee te maken. Het is droevig en ik wil je condoleren met je verlies.
    Je vader was niet altijd op de voorgrond, zoals jij zegt, maar hij hield van handelen. Ik kan me herinneren dat hij heel kordaat de inrichting van de tentoonstelling in Bronckhorst op zich nam. Ik hoefde alleen maar te zeggen waar het moest komen en het gebeurde. Lilian had al gezegd dat het zo zou gaan, dus ik kon me aanpassen.
    Ik weet dat Lilian voor die kant van hem (en ook andere kanten, maar dat weet ik dan weer niet)veel bewondering had. Dank zij hem kon ze haar weg vinden op de grafische ontwerpkant van de computer. Ze hebben er beiden veel mee gedaan. Zoveel als jij opnoemde wist ik niet.
    Marnix, ik wens jou, je moeder, richard en schoonzus veel sterkte met het afscheid van je vader.

    Wel vreemd om dan zo snel er achteraan je eigen verjaardag te hebben.......je hebt het niet voor het zeggen in dit leven. Het gaat zoals het gaat. Leef het leven.
    Liefs van Carla

  • 05 Augustus 2013 - 15:21

    Wim En Tineke:

    Beste Marnix,
    Gecondoleerd met het overlijden van je vader. Wij wensen jou en je familie heel veel sterkte toe de komende tijd.
    Wim & Tineke

  • 05 Augustus 2013 - 16:57

    Leo Bom:

    beste Marnix,
    In de eerste plaats gecondoleerd met het verlies van je vader. Veel sterkte om de komende dagen alles te regelen. Daarna komt de stilte en het echte verlies dat niet meer voorbij gaat. Ik wens je toe dat je het mag delen met degenen die je lief en dierbaar zijn en zo ook weer troost kan vinden om verder te gaan.

    hgr Leo

  • 05 Augustus 2013 - 16:57

    Leo Bom:

    beste Marnix,
    In de eerste plaats gecondoleerd met het verlies van je vader. Veel sterkte om de komende dagen alles te regelen. Daarna komt de stilte en het echte verlies dat niet meer voorbij gaat. Ik wens je toe dat je het mag delen met degenen die je lief en dierbaar zijn en zo ook weer troost kan vinden om verder te gaan.

    hgr Leo

  • 05 Augustus 2013 - 19:40

    Roel Van Dijk:

    Beste Marnix,

    Ik denk dat je nooit spijt zult hebben van je keus om terug te gaan naar je ouders. De laatste periode met een ouder zijn heel bijzonder. Goed dat je naar je hart hebt geluisterd. Sterkte met het verlies.

    Hartelijke groet,
    Roel

  • 05 Augustus 2013 - 21:50

    Jan:

    Lieve Marnix,

    Gecondoleerd met het verlies van je vader. Heel veel sterkte de komende tijd.

    liefs
    Mariët en Jan


  • 05 Augustus 2013 - 22:52

    Anna Roelands:

    Hallo Marnix
    Gecondoleerd bij het overlijden van je vader.
    Ook Voor je moeder en je broer en schoonzus en allen voor wie deze man een bijzonder mens is geweest.
    Sterkte Voor de komend tijd !
    Hopelijk kun je nog eens je reis vervolgen.
    groeten ook van Sjef, tante Anna

  • 06 Augustus 2013 - 12:24

    Patty:

    Lieve Marnix,

    Goed dat je je hart hebt gevolgd en naar huis bent gegaan. Heel waardevol dat je de laatste dagen, uren, minuten met je vader hebt kunnen doorbrengen.
    Gecondoleerd met dit grote verlies. Heel veel sterkte en kracht toegewenst voor jou, je moeder en je broer.

    Lieve groet,
    Patty

  • 06 Augustus 2013 - 13:07

    Gerda Polman:

    Beste Marnix,

    Gecondoleerd met het overlijden van je vader. Wees trots op je reis, maar wees ook trots op je besluit terug te keren naar Nederland. Dat was een goede beslissing.

    Veel sterkte de komende tijd.

    Groet,
    Gerda

  • 06 Augustus 2013 - 14:35

    Jaap En Irene:

    Lieve Marnix, gecondoleerd met het verlies van je vader. Goed dat je de Camino even hebt onderbroken.
    Je hebt het juiste gedaan en je hart gevolgd. De weg gaat toch wel verder, ook als je hem niet zou uitlopen. Toch hoop ik dat je de kans ervoor nog krijgt en neemt. Het is bijzonder te zien hoe veel veerkracht je hebt, je bent een echte kanjer. Het is ook heel fijn dat jullie nu samen weer steun aan elkaar hebt. Buen Camino. waar je ook heen gaat.

    Jaap en Irene

  • 06 Augustus 2013 - 16:16

    Jaap:

    Marnix, als je de camino hervat,... begin dan weer in Astorga, dan kom je weer langs de cruz de ferro. Daar kan je dan weer een speciale steen bij leggen. Eentje die nu al kunt laden...
    Buen Camiino Jaap

  • 07 Augustus 2013 - 10:52

    Xander:

    Beste Marnix,

    Gecondoleerd met het overlijden van je vader. Heel veel sterkte! Mooi dat je op tijd naar huis bent gegaan.

    Groet,
    Xander

  • 07 Augustus 2013 - 11:52

    Eric Schoenmaker:

    Beste Marnix,

    Gecondoleerd met het verlies van je vader en veel sterkte de komende periode.

    Eric

  • 07 Augustus 2013 - 18:24

    Piet&Lein:

    Beste Marnix,
    Gecondoleerd met het overlijden van je vader.
    Wij wensen jou en je familie heel veel sterkte toe de komende tijd.

    Piet&Lein

  • 10 Augustus 2013 - 15:58

    Irene:

    Lieve marnix,

    Het spijt me te horen dat je vader is overleden.
    Ik wens jou en je moeder en broer en iedereen die hem dierbaar was/is heel veel sterkte om het verlies een plek te geven.

    Wat fijn dat je nog een tijdje dichtbij hem was, de laatste weken.

    Dikke kus, Irene

  • 12 Augustus 2013 - 13:30

    Ingrid Le Bonfrère:

    Hoi Marnix,

    Wat een wonderlijke reis heb je toch, zowel letterlijk als figuurlijk....
    Heb alle maanden genoten van je verhalen /avonturen/ bespiegelingen. Elke ontmoeting, gebeurtenis, overweging en beslissing kwam -en komt- zo vanzelfsprekend over; alsof het zo moe(s)t zijn.
    Zo ook je reis terug en de intensieve laatste weken met je pap. Heel mooi dat je die ten volle hebt kunnen meemaken.

    Ik wens je heel veel warmte en herwonnen kracht.

    Hartelijke groet, Ingrid

  • 14 Augustus 2013 - 15:30

    Franca Fiddelers-Van Sloun:

    Beste Marnix
    ik heb vanaf 10 april j.l. - dit was de dag dat we kennis hebben gemaakt toen je een bezoek bracht aan het stadhuis in Sittard - alle reisverslagen gevolgd en heb genoten van de beschrijvingen van de natuur, de cultuur en de charme van de verschillende landen en uiteraard van alle ontmoetingen onderweg.
    Als een verslag wat lang achterwege bleef begon ik me ongerust te maken dat er iets was gebeurd.
    Je hebt een goede keuze gemaakt om tijdig naar huis te komen om afscheid te nemen van je vader die je dierbaar was en is. Gecondoleerd met zijn heengaan.

    Een gedeelde traan en een gedeeld gebed doen wonderen om deze pijn en onmacht en dit verdriet te verlichten.

    Probeer toch met je natte ogen richting zon te kijken, de tranen weg te vegen en hem vooral te bedanken voor alle goeds dat hij jou in zijn leven heeft geschonken.

    Veel sterkte, ook voor de overige familieleden.
    Franca Fiddelers

  • 19 Augustus 2013 - 09:33

    Timo De Jong:

    Beste Marnix,

    Gecondoleerd met het verlies van je vader.
    Veel sterkte gewenst.

    Als je komend weekend mijn ouders bezoekt,
    zorg ik dat ik er ben.

    Timo

  • 19 Augustus 2013 - 11:18

    Lammie:

    Beste Marnix,

    Gecondoleerd met het overlijden van je vader. Heel veel sterkte en kracht toegewenst voor jou, je moeder en je broer de komende periode.
    Goed dat je je hart hebt gevolgd en naar huis bent gegaan en nog tijd met je vader hebt kunnen doorbrengen.
    Groeten, Lammie

  • 20 Augustus 2013 - 22:07

    Maria Franssen:

    Dag Marnix,

    al langer speelde het door mijn hoofd om op de site te kijken of je nog wat geschreven had. Jawel, je verteld over de laatste maand van je vader. Hoe jullie die tijd samen hebben doorgebracht en hoe het afscheid voelt. Ik wens jou voor de komende tijd heel veel sterkte en geduld om het verlies te verweken.
    Groeten, Maria

  • 23 Augustus 2013 - 22:54

    Michel Rijkeboer :

    Hoi Marnix,

    Zo nu en dan lees ik je blog. Leuk, avontuurlijk en emotioneel om te lezen wat je allemaal meemaakt. Spijtig dat je de reis nog niet hebt kunnen afmaken maar fijn dat je de laatste tijd nog met je vader hebt kunnen doorbrengen. Veel sterkte voor jou en je familie met het verlies van je vader.

    Ik wens je het allerbeste

    Groeten Michel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marnix

Actief sinds 17 Feb. 2013
Verslag gelezen: 2264
Totaal aantal bezoekers 52632

Voorgaande reizen:

18 Maart 2023 - 20 Mei 2023

Via de la Plata

16 Mei 2020 - 13 September 2020

op zoek naar nieuwe levenservaringen ...

01 April 2013 - 31 Augustus 2013

naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: