Ramen open - Reisverslag uit Redecilla del Camino, Spanje van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu Ramen open - Reisverslag uit Redecilla del Camino, Spanje van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu

Ramen open

Door: Marnix

Blijf op de hoogte en volg Marnix

22 Juni 2013 | Spanje, Redecilla del Camino


Het weer in Spanje is op zijn zachtst gezegd erg wisselvallig. Gisteren was het grijs, nevelig en soms zelfs regenachtig.  Vandaag begon ook grijs maar al snel werd het blauw, zonnig en warm. Dan komt Spanje tot leven, de rmen gaan open en de pleintjes zijn ineens bevolkt, op de banken zitten mensen met elkaar te praten.

Met mooi weer zijn de uitzichten fantastisch. Veel grootser en wijdser dan Frankrijk en het lijkt geordender, tussen de velden ligt een dorp met in het midden en op het hoogste punt een kerk, mooi compact zonder rommelige overgangsgebieden. De camino is meestal een half verharde weg, zonder overig verkeer, een soort snelweg voor pelgrims en meestal gaat de camino door de stilte. Tussen de dorpen is niets, een vacuum gevuld door een gestage stroom van pelgrims.

De Rioja ligt al weer bijna achter mij, dus de wijngaarden maken langzamerhand plaats voor graan met langs de randen veel klaprozen en korenbloemen. Hoewel ik nog zo'n 550 km te gaan heb (en ongeveer 2000 km heb afgelegd) voelt het alsof ik aan het laatste stukje ben begonnen. Het lopen gaat nog steeds goed en ik ben nagenoeg vrij van blessures. Dat dan anders kan, zie ik dagelijks om mij heen. Dat is geen prestatie maar wel iets om dankbaar voor te zijn. Ik heb enorme bewondering voor mijn medepelgrims. De meeste zijn in Saint-Jean-Pied-de-Port begonnen en lopen ondanks blaren ed. flinke dagafstanden. Sommige pelgrims ken ik van gezicht en of van naam en zie ik met enige regelmaat onderweg, op een terrasje of in de albergue. Het is een bijzonder gevoel om deel uit te maken van deze Internationale familie.

Gesprekken beginnen meestal met where are you from, om vast te stellen in welke taal een gesprek gevoerd kan worden; gevolgd door waar ben je vandaag gestart en waar ga je naar toe en vaak de vraag waarom doe je de camino. De antwoorden zijn open en zeer divers. De film The Way heeft veel Amerikanen op de Camino attent gemaakt maar het aantal nationaliteiten is zeer groot. De diversiteit maakt dit laatste stuk van mijn weg extra bijzonder. Ik ben blij dat ik op de middelbare school 3 talen heb geleerd en met de meeste pelgrims kan communiceren. Ik mis Spaans maar met handen en voeten en wat proberen kom ik (steeds) verder. Soms is de stilte heerlijk maar het geluid van de medemens en dan voooral het gesprek is erg bijzonder.

Het leven op de camino volgt de zon. Zodra het begint te schemeren, voor 6 uur, beginnen de eerste pelgrims op te staan. Als alles ingepakt is naar de bar (soms in het volgende dorp) voor een ontbijt. Als het warm is dan stopt de wandeldag ergens kort na de middag en zoek je een slaapplaats, douche en een schaduwrijk terras voor een bier. Een andere volgorde is ook toegestaan.

Het leven van een pelgrim is niet duur. Een slaapplaats (meestal een stapelbed op een kamer met 8-14 bedden) kost tussen 5 en 10 euro. Koffie met een broodje kost 3 euro en een menu peligrino 9 tot 12 euro (wijn inclusief).

Ultreia, Marnix

  • 23 Juni 2013 - 10:10

    Lous:

    Hallo Marnix,

    Wat ga je snel! En je blijft genieten! Ja al die ontmoetingen zijn zo fantastisch en waardevol.
    En dan bijna de Meseta. Je zult zien hoe mooi die is. Prachtige luchten.
    Ik loop nog steeds met je mee.

    Buen Camino!
    Lous.

  • 23 Juni 2013 - 11:06

    Carla Dekker:

    Ik snap dat het voor jou niet zo werkt, maat vanaf mijn luie stoel lijkt het of je er doorheen vliegt!
    Geweldig om het mee te maken Marnix. Trek aan die kuiten zeggen we bij ons thuis en geniet van de zon en de wolken. Nog maar even en dan ben je er al. Jammer toch wel...
    Groet van Carla

  • 23 Juni 2013 - 13:10

    Marcel:

    con las manos y los pies, met handen en voeten, maar je laat vooral je voeten spreken deze reis,...wat een afstand al!

    Boon viaje!
    Marcel

  • 23 Juni 2013 - 15:28

    Peter & Astrid :

    Hallo Marnix,wij voelen jouw adem in onze nek,wij zitten nu,zondagmiddag,in Cardanuela-Riopico,dan heb jij toch ruim 30 km op een dag gemaakt,misschien zien we elkaar spoedig.

  • 23 Juni 2013 - 20:45

    Annemarie En Paul:

    Hoi marnix,

    Wat fijn dat het nog steeds goed met je gaat. We zijn straks benieuwd wanneer je het eind punt gaat behalen. Mooie verhalen en herinneringen. Kortom en super avontuur.

    Goede reis en tot gauw.

    Paul en annemarie

  • 23 Juni 2013 - 21:10

    Jan Van Ree:

    Hoi Marnix,

    Zo te lezen gaat het zeer voorspoedig. En mooi om te lezen dat je blijft genieten van de uitzichten, de ontmoetingen en de reis.
    Nog veel mooie dagen
    Jan

  • 23 Juni 2013 - 23:31

    Moos:

    Lief Baasje,

    Vandaag mijn tweede modderbad gehad. Heerlijk. Daarna met de tuinslang afgespoten maar dat vond ik minder prettig. Ik heb het hier prima naar mijn zin. Ik speel veel met andere honden in het losloopgebied. Ze zijn allemaal even aardig. Fijn dat alles goed met je gaat. Stap maar lekker door ik doe ook mijn best.

    Een poot van Moos

  • 24 Juni 2013 - 23:09

    Ingrid:

    Amigo,

    Een prachtig verslag weer van je reis. De etappe 'South' heb je volbracht en nu ga je 'West' naar je eindbestemming.

    Ik vraag me ook af of je nog steeds loopt op dezelfde Lowa's of heb je al nieuwe gekregen? Zo niet, dan is jouw wandeltocht zonder blaren wel de beste reclame voor die schoenen! :-)

    Ook fijn om te lezen dat het met Moos goed gaat. Nu er veel modderplasjes zijn ziet Moos zijn kans weer om er lekker in te gaan liggen. We missen Moos maar zijn blij dat hij zo'n liefdevolle verzorging heeft in Dieren! Af en toe komen we nog een Mooshaar tegen!

    Ik wens je weer prachtige (boon)momenten toe!

    Liefs,
    Ingrid x

  • 26 Juni 2013 - 17:30

    Ernie Van Brink:

    Eindelijk weer een reactie van mij na mijn vakantie in Zuid-Frankrijk. op de fiets van Hauterives naar les Saintes Maries de la Mer. Deze etappe is af maar we hebben besloten om door te gaan tot Delphi.....Geinspireerd door jou?
    Blijf genieten en beschouwen; het einddoel schijnt een teleurstelling te zijn heb ik gehoord van andere lopers....Tot de volgende keer!
    Liefs,
    Ernie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marnix

Actief sinds 17 Feb. 2013
Verslag gelezen: 654
Totaal aantal bezoekers 52636

Voorgaande reizen:

18 Maart 2023 - 20 Mei 2023

Via de la Plata

16 Mei 2020 - 13 September 2020

op zoek naar nieuwe levenservaringen ...

01 April 2013 - 31 Augustus 2013

naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: