Na de regen - Reisverslag uit Orgnac, Frankrijk van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu Na de regen - Reisverslag uit Orgnac, Frankrijk van Marnix Eefting - WaarBenJij.nu

Na de regen

Door: Marnix

Blijf op de hoogte en volg Marnix

23 Mei 2013 | Frankrijk, Orgnac


Eindelijk na 4 dagen continue nattigheid; natte mist, miezerregen en gewone regen is de hemel leeg. De wolken zijn opgetrokken en onthullen het landschap dat er al die tijd al was maar nu zichtbaar wordt. Heuvels, rij na rij, toenemend in hoogte en verschietend in kleur van groen naar grijs.

De aarde is de regen nog niet vergeten. De beken en rivieren doen hun best het bruine water af te voeren maar de tractorsporen in de veldwegen staan vol water en op lage punten is het zoeken naar stevige ondergrond en niet te diepe plassen. De schoenen kunnen dit keer aanblijven dus het valt mee. Soms is de klei stevig en laat ik diepe sporen achter en soms zijn mijn voetspiren 2 stappen verder al weer verdwenen.

In de loop van de ochtend gaat de zon meer en meer schijnen en ik vind na een paar uur wandelen een heerlijk bankje bij een lavoir, uit de wind, en geef mij over aan mijn boek "Pelgrimstocht op hoge hakken" van Monica Vanleke. Het begin is erg luchtig en lichtvoetig maar net als de weg zijn er veel wendingen en wordt het boek steeds serieuzer.

Vandaag hoef ik maar 22 km om in Benevelent L'Abbaye te komen dus ik neem de tijd. Het is heerlijk om je zo vrij te voelen. De overnachting in een gite is al geregeld en ik kan daar ook eten.

Als ik mijn e-reader uit zet, moet de hoofdpersoon nog 90 km, ik nog ruim 1500. Maar met zon of regen het gevoel om voorwaarts te gaan, wordt steeds sterker en moeilijke omstandigheden trotseren levert een gevoel van overwinning op.

Samen met mijn medepelgrims en de gastheer en -vrouw heffen we het glas op de zon en op de nieuwe dag.

Helaas was er geen netwerk of wifi dus plaatsen lukte niet. Een dag later en 30 km verder zit ik in een hotel aan de Pont du Dognon in de buurt van Orgnac en lukt het wel. Deze dag was in alle opzichten totaal anders dan gisteren. Het was weer grijs en het miezerde zelfs gedurende korte tijd en ik moest voor half vijf in het hotel zijn want dan gingen zij dicht en zou ik er niet meer in kunnen.
De route was niet alleen langer maar ook zwaarder en ik moest een flinke heuvel van 697 meter over. Dus ging al vroeg op weg en met een korte lunchpauze kwam ik zeer ruim op tijd bij mijn hotel aan.

Ik heb wat bakjes eten gekregen en een magnetron en moet mijzelf verder maar redden. Morgen om 7 uur komt het personeel weer terug voor het ontbijt. Gelukkig laten ze het licht enzo wel aan.

Ultreia,  X

  • 23 Mei 2013 - 18:59

    Lous:

    Hoi Marnix,
    Wat een verschil tussen de ene dag en de andere. Jij schrijft goed. Ik beleef het helemaal mee. Volgens mij heb je net het hoogste punt van de route de Vézelay gehad! Ik volg je precies, met het boekje. ook mijn drie wandelmaatjes. Zij zijn nog niet zover. Maar met hen gaat ook alles goed.
    Geniet ervan. Ik blijf je volgen.
    Veel groeten, Lous.

  • 25 Mei 2013 - 09:08

    Fenna:

    Marnix, wat schrijf je toch mooi!

  • 25 Mei 2013 - 22:55

    Ingrid:

    Je bent alweer 2 dagen en kilometers verder! Wat ga je toch snel! Hier is het nu 2 dagen droog en af en toe de zon. Dus heerlijk met Moos een stukje fietsen en daarna het bos in. Moos voelt zich tussen al die honden toch wel de baas. Het aparte is dat hij alleen gromt tegen zwarte labradors! Stoere vent is het! Ik heb weer mooie foto's gemaakt zodat je een indruk hebt van Moos zijn eerste logeermaanden. Half Voorthuizen weet zo van jouw grote tocht/avontuur! ;-)

    Komende week gaat hij naar het volgende adres en dat is wennen voor allemaal. Door Moos is mijn conditie een stuk vooruit gegaan! Ook heeft Moos weer een lekkere wasbeurt achter de rug want hij had weer heerlijk door de modder gerold. Ik ben blij dat we dit voor jou hebben mogen doen (en voor mijn gevoel ook voor Lilian..)!

    Een hartelijke groet en een poot van Moos! x

  • 26 Mei 2013 - 14:06

    Ernie Van Brink:

    Wat een afwisseling en wat prachtig om te lezen hoe jij afstand neemt van het drukke, gejaagde bestaan in Nederland! Super, dat je kunt genieten van schone, droge kleren; dat je van eten en drinken geniet,was al bekend......
    Ik blijf je volgen!
    xx
    Ernie

  • 26 Mei 2013 - 14:45

    Jan Van Ree:

    Hoi Marnix

    Het lijk wel of wij het hier nog iets beter hebben dan jij. Hier is het wat vaker een dag droog (lokaal dan) Afgelopen vrijdagmorgen lag er wel een laagje ijs op het garagedak. Dus koud is het hier zeker. Was weer leuk om je verhaal te lezen. Afgelopen vrijdagavond nog bij Gerard en Marty wezen eten. Volgende week is Gerard jarig en het was vorig jaar op Gerard zijn verjaardag dat wij Lilian voor het laatst hebben gesproken. wij hebben hier nog even bij stil gestaan.

    bedankt voor je uitgebreide verslag,
    Jan

  • 26 Mei 2013 - 18:46

    Boudewien Koudstaal:

    He Marnix, Gisteravond na 3 weken vakantie en ruim 1300 km rijden op 1 dag weer thuis in Apeldoorn. Alle seizoenen op 1 dag wel gehad van Povlakte tot Alpen en alles wat er voor en na komt. Dat is weer eens wat anders dan wandelen wat we ook veel gedaan hebben in Italië, zo tussen de buien door, maar dat had je al van Wout gehoord. Goed dat je hem wist te vinden vorige week.

    Ben weer een beetje bij met mail en nu ook met je logboek. Vanmorgen zijn we bij gebrek aan voorraad buiten de deur wezen ontbijten in de stad. Wat geweldig was dat er nu blad aan de bomen zit, dat was er 3 weken terug nog nauwelijks. En koud dat het was! Met sjaal en had spijt dat ik muts en handschoenen thuis had gelaten. Brrrrrrrrrrrr. En dan liepen we alleen maar de stad in en weer terug. Jij bent wel heel stoer en we hebben het daar met regelmaat over.

    En iets heel anders; op 1 van onze wandelingen door de Toscaanse heuvels kwamen we 2 everzwijnen tegen. Voor Wout één van de hoogtepunten van de vakantie en daarna loop ik vooral te zingen en te babbelen in het bos om de beestjes te laten weten dat ik er ben en zij zich dus uit de voeten moeten maken. Het ontmoetingspunt was ook nog eens een behoorlijk stijl pad met weinig escapemogelijkheden voor ons (everzwijnen hollen het bos/struikgewas wel weer in). Nu hebben we met het wandelen best vaak een pelgrimspad te pakken. Jij schrijft veel over asfalt. Heb jij nu wel eens dat je door het bos gaat en wild tegenkomt? En hoe ga je er dan mee om?

    Ik wens je in ieder geval veel zon, en alle anderen ook, daar zijn we wel weer eens aan toe!

    Lieve groet, Boudewien,
    ook van Wout


  • 27 Mei 2013 - 09:08

    Marcel:

    Ik ben de afgelopen dagen twee maal over je heen gevlogen (heen en terug naar Zuid-Frankrijk). Het Franse land veranderde van donker groen in het noorden naar licht groen, soms zelfs al licht geel in het zuiden. Je loopt de zon tegemoet en jouw avontuur zet zich voort. Op enig moment zag ik de besneeuwde Alpentoppen vanuit het vliegtuig, daar kom jij natuurlijk niet maar de Pyreneeen zullen zich aandienen. Ik bedacht mij dit omdat jouw reisverloop op de kaart op deze site laat zien dat je al ruim over de helft bent, de bergen zullen je pas waarschijnlijk vertragen maar ook weer veel nieuwe avonturen brengen. Ik verheug mij er op het te lezen!
    Bo(o) voyage.
    Marcel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marnix

Actief sinds 17 Feb. 2013
Verslag gelezen: 777
Totaal aantal bezoekers 52629

Voorgaande reizen:

18 Maart 2023 - 20 Mei 2023

Via de la Plata

16 Mei 2020 - 13 September 2020

op zoek naar nieuwe levenservaringen ...

01 April 2013 - 31 Augustus 2013

naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: